Förra veckan den här veckan

Det känns som om det var en evighet sedan ett inlägg skrevs och kanske är det också så. Förra veckan tog bloggen bondpermis trots några intressanta händelser, vilka därför kort kommer att nämnas här nu;

Torsdagsmorgonen var i förra veckan särskilt rolig vad gäller radiotrafiken. Föraren på tur 60 undrade om signalen upp mot Vällingby från depån verkligen var riktig, skulle han inte ha två gröna ljus för att komma till mellanspåret? Nej, menade TLC och förklarade att den första skulle ha ett grönt ljus. Det var först uppe i backen som signalen stod som anger vilket spår man hamnar på. Föraren var ändå fortsatt osäker och sade att han var ovan vid bana ett. Det är inga problem -vi tar hand om dig, lugnade TL och tillade att det bara var att köra som växlarna låg upp till Vällingby. En kort stund senare raspade det till på radion igen och tur 60 hälsade att han hade fått ett antal felkoder. En halv sekund därpå beordrade TLC alla tåg (som skulle gå ut via Vällingby) att stå kvar i depån. De turer som skulle upp via Råcksta började så smått rulla ditåt men för övriga blev situationen knivig; tur 60 hade spårat ur och tågkroppen stod mitt i vägen för all utfart samtidigt som strömlöshet nu började sprida sig som fläcktyfus mellan tågen som stod mot VBY. Tur 40, som stod bakom 60, fick byta körände och rulla tillbaka in i depån. All trafik till och från depån kom att ske via Råcksta under två dagar.

Vårsolen kom på besök under helgen och värmde med sina första strålar de sommartörstande förarnas vinterbleka anleten. Den var mycket välkommen och glädjen steg betydligt i mässen. Det skulle dock ta några dagar innan värmen började ge resultat ute på banan och därmed hann det bli växelfel i Högdalen under söndagsmorgonen. Trafiken från Hagsätra fick gå via mellanspåret och tur 26 (?), som var på väg ut från depån precis när felet uppstod, fick byta körände och åka tillbaka in till hallgården för att där åter byta körände och gå på motspår till Högdalen. TLC pusslade med tåg och spår i Högdalen och lyckades få till något slags löpande trafik, även om något tåg blev litet försenat in efter nattens arbete (bl.a. tur 81?) eftersom tågen på väg in och ut ur depån bara hade ett spår att åka på.

Den veckans skönaste citat:
Förare: Jag har fått in(lämnat) ostkaka och sylt här. Hur ska vi göra med det?
TL: Köpa en liter mjölk, kom.
Förare: Jaha.
TL: Klart slut.

Annonser

14 responses to “Förra veckan den här veckan

  1. ”Köpa en liter mjölk, kom”? Det låter som en viss TL Blyfot?

  2. Signalaren på spåret

    Ang Citatet; Skulle inte förvåna mig om det var ”Tomten”…. =)

  3. Ska man verkligen ha mjölk till ostkaka? Jag brukar nöja mig med sylt, hallon eller jordgubb.

  4. /J: Matlagningsgrädde brukar jag ha tillsammans med sylten på ostkakan men TL var väl sugen på mjölk..

  5. Vispgrädde och sylt är mums till ostkaka, brukar äta den så. 🙂

    Mjölk lät lite konstigt…

  6. Mjölken kanske är att dricka när man äter ostkakan med sylt? Att blanda allt låter lite suspekt.

  7. Vispgrädde låter gott, blir nog en ostkaka imorgon. Sedan kan vi fastslå att TL har konstig smak ;).

  8. Tycker att vi utropar den 14:e mars till officiell ostkakeätardag för alla inom den spårbundna kollektivtrafiken.

  9. Fantastiskt roligt skrivet, trots att jag kör vagn i Götet, så är det samma problem, vagnfel, dörrar, växlar och skitungar, klotter och samma galna trafikanter.
    Trodde i min enfald att T-banan var bättre då den är lite mer raffinerad är våra ”sketna” vagnar, men ändå rolig läsning!

  10. Tack för en riktigt bra och informatIv blogg, när kommer nästa inlägg? 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s