Avtalsrörelsen berör

Precis som Syndis skrev i kommentaren till gårdagens inlägg, har DSTS skrivit om MTR:s vilja att utöka vår arbetstid än mer och varför detta är oacceptabelt. Samtidigt cirkulerar rykten om att en viss fd sekoklubbordförande, som lämnade sin post abrupt för att bli chef hos arbetsgivaren, har försökt sälja in argumentet att förarna bara jobbar 32 timmar i veckan. (Det torde referera till var fjärde vecka, då förarna har en s.k. fyradagarsvecka. Denna tas igen med råge under de två veckor förarna jobbar sex dagar av sju. De längsta veckotjänsterna ligger på ca. 8:30-8:40 i ramtid, medan helgtjänsterna kan vara upp till 9:20 långa. Faller oturen för de dagkommenderade sig så att de får maxtid under sex dagar, skulle det röra sig om ca. 52-53 timmars arbetstid på en vecka.) Förhoppningsvis är ryktet rena skitsnacket, precis som att ständiga trettiotvåtimmarsveckor är rena fabeln. Vad som inte är någon fabel är däremot vad DSTS skriver; MTR vill faktiskt göra tjänsterna, samt tiden på tåg, längre. Det grundar vi på uppgifter från fackföreningarna och deras respektive bloggar.

Kollegorna är i allmänhet oroliga, många är förbannade. Längre tjänster, längre tid på tåg. Så låter det när vi får information om vad det är som sker för närvarande. Tjänsterna är (liksom turlistan) tänjda till det yttersta som det ser ut nu och förare som sitter för länge på tåg utan rast/möjlighet till lunch blir, som DSTS skriver, en säkerhetsfara.

Hur det än ligger till med alla rykten och halvsanningar som för närvarande cirkulerar, är det en sak som iallafall är säker; avtalsrörelsen berör oss alla. Ty kollektivavtalet är vad vi kommer vara tvungna att rätta oss efter, såväl arbetstagare som arbetsgivare, under de närmsta åren. Det mest rimliga att förvänta sig som arbetstagare är att slippa jobba tiotimmarsdagar och att kunna få en hyfsad lön varje månad, nu när ett flertal utgifter, som finns i samhället runtomkring oss, ökar.

Läs också:
Mer intressant från DSTS om avtalsrörelsen
.
LO om avtalsrörelsen
.
Svenskt näringsliv dissar bl.a. löneökningar.

Annonser

5 responses to “Avtalsrörelsen berör

  1. Kul att SAC försöker försvara kollektivavtal. Vad jag minns har SAC enbart skrivit på ett kollektivavtal i Sverige, och inte fan är det i tunnelbanan. Skriv på kollektivavtalet först, sedan har ni möjlighet att påverka det som finns i det.

    Samtliga, och då menar jag verkligen ALLA SAC medlemmar jag känner inom tunnelbanan är ute för att medvetet orsaka skada och problem inte bara för arbetsgivaren, utan för hela systemet. Flera gånger har jag fått uppmaningen från SAC:are att försöka orsaka skada på tågen och förseningar i trafiken. Känner man så kan man lika gärna sluta och låta de som inte har något direkt hat mot tunnelbanan jobba kvar.

  2. Oj! TMästarn´n….

    Du har tidigare uttryckt dig fientligt mot tunnelbanans fackföreningar men nu gick du för långt med lögner och rena personangrepp..

    Skada tågen och verksamheten? Dsts har väl om något lagt ner mycket möda för att kämpa för säkerheten, arbetsmiljön och verksamheten i tunnelbanan. Möjligt att en och annan strejk slagit ut verksamheten, men det är väl knappast något man kan beskylla en fackförening för?

    Det är uppenbart att du har någon slags personlig konflikt mot syndikalister. Jag beklagar verkligen. Man blir ju nyfiken vem du egentligen är bakom ditt alias… Jag välkommnar dig att verkligen stå för vad du skriver här.

    Mvh

    Syndikalist…
    aka ”Syndis” här i kommentarraden.

  3. SAC-DSTS sluter inga kollektivavtal på bekostnad av strejkrätten.

    I SAC avgör medlemmarna själva vilka frågor och krav de ska driva på sin arbetsplats, de avgör själva om de ska godta ett förhandlingsbud genom omröstning. Utan möjlighet att sätta press bakom sina krav kan man inte vinna, därför är den lokala strejkrätten oerhört viktig och självklar i SAC.

    Därför kan SAC-DSTS agera mot arbetsgivare i en vidare utsträckning än fackföreningar som är bundna av fredsplikt, även under avtalsperioden.
    Kollektivavtalens övriga villkor gäller dock för alla arbetstagare på arbetsplatsen, likaså medlemmar i DSTS.

    Att sluta ett avtal innebär inga garantier. Arbetsköpare försöker alltid undergräva dess värde genom att tänja på olika regler mm. Avtalet och inte minst medlemmarnas intressen måste därför försvaras med aktiv kamp hela avtalsperioden. Den legalistiska strategin kan inte försvara värdet i avtalet utan endast ge lite plåster på såren för de som drabbas. Utan aktiv kamp innebär varje avtalsrörelse två steg tillbaka.

  4. Hej Syndis,

    Ursäkta att jag uppfattades som om jag ”hoppade på” någon, det var inte min mening alls. Jag menar bara att de SAC medlemmar som jag känner, (5-6st) är fientligt inställda till hela systemet, inte att de skulle göra arbetsmiljön sämre(eller farligare för förarna) det vet jag att ni inte vill. Det som dessa SAC-are vill är att skada verksamheten dvs: orsaka skada på tågen för att få tåg-ur-trafik, att använda sig av ATO system på ettan fastän ingen förare i dagsläget får använda detta (då med risk att systemet rasar eller åtminstånde orsakar nödbromsningar och dyl), och även om jag får säga det, så vet jag en (1) person som gärna får plattor för att ”visa dem”( alltså allt som kan orsaka en kostnad hos SL eller entreprenören). Dessa attityder är skrämmande för oss som bara vill att trafiken skall flyta från början av skiftet till slutet.

    Ang. min ”personliga konflikt med SAC” så var jag medlem hos SAC i flera år, både inom SL och andra platser, men fann till slut att många(absolut inte alla) var på gränsen till anarkistiska och skydde inga medel för att få igenom det de ville, varesig det är/var lagligt eller inte.

    Det lustiga är att vi arbetar igentligen för samma sak, kortare arbetstider, avsevärt bättre arbetsmiljö, och en trafik som fungerar för alla, frågan är ju bara vilken väg man tar till målet.

  5. Vi är många som kör med ATO. De av oss som fått den utbildningen får använda oss av det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s