April, april

Det kändes nästan som om någon hade iscensatt ett mycket bra aprilskämt, men det var faktiskt på allvar denna gång. Vi menar förstärkningsarbetet vid Odenplan (inför byggandet av Citybanans station där), vilken hade fått en alldeles egen trafiklösning och ett helt påsktjänstepaket uppbyggt kring sig. På kvällen igår, kl. 22:00, började trafik på enkelspår att bedrivas precis som planerat och under fredagsmorgonen vände 17 i Gullmarsplan, 18 vid Rådmansgatan medan 19 körde hela vägen mellan Hagsätra-Hässelby strand. Halv åtta imorse rapporterade dock arbetsloket vid Odenplan att man var klar med arbetet och ville åka ‘hem’ till Slakthusområdet. Fyra dagars arbete hade således klarats av på cirka nio timmar. Och kvar fanns då tjänsterna, samt en trafiklösning som nu båda var inaktuella. (MH började såklart att gapskratta inne i hytten åt ironin i det hela.) TLC började låta linje nitton köra som vanligt söderut igen, men vändningarna vid Guppet och Rådmansgatan kvarstod. Framåt eftermiddagen ombads tur 54 att köra till Odenplan i trafik för att där tömma ur tåget och vända på bryggan. Om det tog ungefär lika lång tid som att låta linje arton vänta in linje nitton vid Hötorget, innan vidare körning mot Rådmansgatan, skulle man styra om trafiken till just Odenplan istället. Efter en lyckad provtur till gropen förkunnade TL att alla artontåg skulle vändas där.

Vi får se hur läget ser ut imorgon, men eftersom det är mycket svårt att ändra på en trafikbeställning över en natt lär påsktrafiken fortsätta som planerat. -Sådant här händer ibland. Anledningen till att de blev klara oväntat snabbt har enligt en kollega att göra med att det alltid görs både risk- och tidsbedömningar, etc vid dylika arbeten. Flera olika scenarion vägs och sedan görs arbets- och trafikbeställning. Betongförstärkningen av berget hade nu bitit bra och direkt, varför arbetet fortskred utan några som helst komplikationer.

Dagen var annars lugn. Men tack vare trafiklösningen i samband med enkelspåret kördes både linje 17 och 18 med tvåvagnståg, medan linje 19 (som körde längst) bestod av trevagnståg. Med blandade tåglängder var det viktigt att vara uppmärksam på var man stannade. En förare, som förmodligen hade kört korta tåg tidigare under dagen, ropade att han hade stannat vid fel hållmärke vid T-Centralen och öppnat dörrarna. Han hade stängt dem direkt igen, men trafiksäkerheten kräver att man går tillbaka och ser efter att ingen har trillat ut från den vagn som hamnat utanför plattformen och så skedde nu. Tåget bakom fick vänta i Gamla stan under tiden. Snart undrade TLC om tåget hade flyttats innan föraren på TCE hade kontrollerat vagnarna/spåret. Spårledningen var nämligen inte fälld efter tåget. Radiobilen ryckte ut.

Radiobilen fick åka till fler ställen denna förmiddag. Tur 53 gjorde ett halvkvävt anrop från Gubbängen, det lät nästan som ‘där fick jag en till’ och sedan berättade föraren att någon hade gjort någonting från viadukten ovanför stationen. Mottagningen var inte den bästa, varpå TLC tolkade anropet som att det eventuellt rörde sig om en PUT eller nästan-PUT och skickade dit radiobilen direkt. Föraren kom sedan till sans och höjde rösten -han var mycket noga med att det inte rörde sig om ett tillbud. Däremot hade han blivit ordentligt chockad när två killar hade slängt en stor sten och gren på frontrutan från viadukten. TLC undrade hur det var och fick svaret att det inte var helt okej. Ordet som även nu ekar i MH:s huvud är ‘smällen.’ Ett enda ord, men sagt på ett sådant sätt att djup och innebörd sjunker in betydligt mer i en. Många dumskallar som kastar saker på frontrutan när vi rullar in på stationer, eller från broar och dylikt, har inte den blekaste aning om vad det är de egentligen gör. Ett pojkstreck? Det skulle kunna ses som någonting sådant. Men tänk om just den föraren som får en pryl dumpad på tågets frontruta är en av de i yrkeskåren som har upplevt PUT? Som har upplevt ‘smällen’? Det är värt att tänka på. Innan stenen kastas mot rutan.

Dagens snackis: Helt klart det i förtid färdigställda arbetet inför Citybanans stationsbygge. Det blev praktiskt taget veckans humorinslag. 🙂

Annonser

One response to “April, april

  1. Ja, jag undrade lite över poängen med det hela, när Hgsätratågen uppenbarligen gick i vanliga spår hela vägen. Eftersom jag vill tro det bästa om fok tänkte jag att det inte var något arbete just nu och man då kunde tillåta sig att låna båda spåren, för att snabbt gå tillbaka vid behov. Och det var ju nästan rätt 😉

    Keep it up, MTRH!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s