Vulkanaskans vecka

Veckans första dagar var lugna, sedan kom askan med stort ‘a’ och stoppade all flygtrafik. Deppade stockholmare som bokat resor utomlands för att komma ifrån vardagen fick slita vidare i vardagslunken, allt eftersom flygen ställdes in. Med stora rubriker om askans möjliga fara, samt fall mot Stockholm, väntade sig MH nästan att det blev stopp i trafiken på grund av askmoln. Men en starkare kyla till trots, lös solen snällt på himlen under stora delar av helgen.

På fredagen arbetade banarbetarna, de som byter slipers mellan T-Centralen och Rådmansgatan, med bryggan Hötorget/Rådmansgatan. Kort efter att de hade lämnat arbetet kom första rapporten om att det forsade vatten från bryggan. Ett andra anrop följde om att det framförallt kom från rör under bryggan Rådmansgatan. TLC gjorde en notering och frågade under dagen fler förare om de kunde se vart vattnet kom ifrån. Och visst forsade det in vatten från den nämnda bryggdelen -i mängder! Det verkade dock inte ha orsakat halka av något slag. Men givetvis kartlades aktiviteten på bryggan för en senare åtgärd. Vem vet, kanske hade Eyjafjallajökulls utbrott spridit sig till stockholms tunnelbana? 😉

Under helgen syntes i vart fall flera vårtecken längsmed banan:
Burkplockarna lufsade runt på plattformar och i tågen med sina plastsäckar, burkplockartänger och plasthandskar. Ingen av dem verkade ha sprungit på spåret, av radiotrafiken att döma. Barnvagnarna poppade upp lite varstans som svampar ur jorden och manade till extra uppmärksamhet, då stressade föräldrar gärna använder vagnarna till att leka murbräcka med sitt barns mentala välbefinnande som insats. Och var och varannan station tycktes få besök av trafikanter med cyklar, vilket gjorde att TLC hojtade åt förarna att inte ta dessa med sig. Cykelförbudet är heligt i tunnelbanan och därför följer TLC, vid minsta indikation på cykel, alltid cyklisten noga med stationernas kameror för att se till att de inte kliver på tågen. Cykeltrafikanterna, eller de med vuxencykel, vet ofta att det är förbjudet att ha med sig cykeln och därför gömmer de sig ofta bakom pelare, Selecta-automater eller under trappor i hopp om att kunna smita in någonstans längre bak i tåget. Barncyklar får dock åka med, om de inte har kedja (trehjuling) eller kapslad kedja (kedjan inplastad i ett fult block).

Under söndagen gick det dessutom ett envist rykte om att en civilklädd säkerhetsutredare från MTR patrullerade innerstan för att kontrollera förarna. Denne letade hörlurar, påslagna mobiler och annat skoj. I mässen skämtades det litet grann om att ett TUB-SÄPO hade bildats och att ‘storebror ser oss’.

Och måndagen, då? Den var lugn. Tisdagen likaså. Det mest irriterande för förarna är den där hastighetsbegränsningen, på sth 30, i norrgående riktning -det känns som om den aldrig kommer att försvinna. Och om två månader firar den tillfälligt permanenta hastighetsbegränsningen mellan Slussen – Gamla stan tvåårsjubileum. Vi får se om det händer någonting mer intressant under återstoden av veckan. Men, som en kollega påpekade i ett mejl till MH-teamet: ‘IN is the shit’ vad gäller händelser på jobbet…

Annonser

6 responses to “Vulkanaskans vecka

  1. Spionera på förarna! Ränderna går aldrig ur. Den som hoppats på ett nytt företagsklimat där medarbetarna är en en viktig resurs och att vi är nyckelpersoner i ett team kan nog sluta nu. Resurs team och nyckelpersoner är MTRs egna ord. Har luften gått ur ballongen med förhoppningar om MTR ?

  2. Jag håller med, MTR har på många fronter inte levt upp till förhoppningarna. Men man måste nog också erkänna att det finns ett fåtal förare som bryter mot säkerhetsreglerna och tyvärr gör kontroller nödvändiga. En del vänder sig om och går in i hytten redan innan passagerardörrarna har börjat gå igen medan andra konstant pratar i mobil.

    Så ja, visst känns det löjligt att man ska ha personal som spionerar på personal men det känns också löjligt att vissa förare inte ens kan bemöda sig med att följa de mest grundläggande säkerhetsföreskrifterna.

  3. OM det finns problem med personal som inte sköter sina arbetuppgifter på rätt sätt så skall arbetsledningen prata med denne och inte springa runt och spionera. Någon dialog med personalen fanns inte under Veoliatiden och MTR fortsätter i exakt samma spår. Någon förändring är väl ej heller att vänta då (in) kompetensen är densamma med samma chefer som bara byter stolar med varandra. 😦

  4. Hur ska arbetsledningen kunna prata med de som inte sköter sina arbetsuppgifter rätt, om inte arbetsledningen först tar reda på att arbetsuppgifterna missköts? Att kontrollera om de anställda sköter sina arbeten är inget problem förrän kontrollen resulterar i grundlösa uppsägningar eller bestraffningar. Inte konstigare än att kontrollera att resenärerna har betalat sina biljetter…

  5. Varför ens bry sig som förare om man vet att man gör allt rätt? Gör du allting rätt behöver du inte vara orolig.

  6. Det är spioneri som ifrågasätts inte kontroll! Arbetsledning som Finns och Syns ute i systemet efterfrågas av personalen men existerar inte överhuvudtaget. Går att jobba åratal utan att träffa en enda chef. Märkligt blir det då om det man orkar ägna sig åt de få gånger man orkar sig ut är att smyga runt bakom pelare och spionera på personalen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s