Bruset i fjärran

Dags för lite bloggande, det hände några småsaker under veckan men det mest övergripande problemet har hela tiden varit radion. Kommunikationen har inte varit den allra bästa; 75-80% av alla anrop har brusat såpass mycket att TLC inte har kunnat höra vad förarna säger. På sina håll har det inte gått att sända alls. Den konspirationsteoretiskt lagde skulle nu kanske påpeka att den så kallade ‘läckande kabeln’ som har dragits i tunnlarna har ställt till det. Kabeln har installerats för att möjliggöra för ‘blåljusmyndigheterna’ att kommunicera fritt över sin radio -detta och flera intressanta saker står att läsa om i senaste numret av SL:s bedårande tidning Hela resan. Det är inte bara blåljusyrkena som kommer att tjäna på kabeldragningen, utan även stockholmarna då det nu kommer att gå att lyssna på radio under färd. Eller i vart fall sexton av de mest populära radiokanalerna. I mässen har det börjat spekuleras i huruvida kabeln stör tubens radiotrafik eller ej, eftersom störningarna och den dåliga täckningen började för flera månader sedan när det enligt TLC pågick något slags radioarbete. Men radion tycks fungera bra på en del tåg, vilket gör att teorin om ett radiosystem som stör ut ett annat faller. Men någonting är det som händer med radion och när det är så många som ropar med ‘dålig’ radio är det inte troligt att varenda tåg plötsligt har fått radiofel i hytterna. Vad kan radiostrulet bero på? Vad tror ni?

Vulkanaskan fortsatte dominera medierna i början av veckan och slaskpressen hojtade om asknedfall i kombination med nederbörd. Man fick intrycket av att det åstundade en ny istid. Och när våren plötsligt blev iskall och himlen mörknade till den djupaste intensiva grafit- och stormgrå, fick orden orosmoln plötsligt en verklig innebörd. Först på tisdagen med snöblandat regn, sedan återigen på onsdagen då det snöade hela dagen. För förarna innebar det temporära kalla klimatet att en bana som tidigare på morgonen hade varit torr och fin vid snöfallet blev hal som såpa, då snön snabbt smälte till vatten och tack vare kylan stannade länge på rälen. Ett antal förbiglidningar skedde både på dagen och kvällen, varpå TLC på torsdagen trött varnade eftermiddagsskiftet för halka (när det började regna igen) och bad dem köra försiktigt.

På fredagen kom rapporter om koppelåkningsförsök vid Medis och förarna ombads vara extra uppmärksamma under dörrstängningarna, samt även på hur det såg ut på andra tågs koppel. Inom kort bekräftade en förare att det var några killar som verkade försöka åka på kopplen. De verkade vara tonåringar och backade dock från både koppel och dropplister när tågen skulle åka från stationen. Förmodligen ville de koppelåka, men tvekade. Vilket de gjorde helt rätt i. Koppelåkning är förbannat farligt och oansvarigt.

Beträffande det så kallade civilspioneriet har MH-teamet fått ett anonymt mejl där det stod att det inte är fråga om något spioneri, utan att en säkerhetsutredare (eller något liknande) ska ha sagt åt en förare att inte använda hörselskydd vid dörrstängning. Ryktet om att semestrarna blev försenade var dock sant; de kom upp på tavlorna i torsdags. Nu går det att planera semesterresorna, eftersom askmolnet är borta! 🙂

Annonser

5 responses to “Bruset i fjärran

  1. Och vaaaarför kan de inte skicka ut semestern via mail eller lägga upp på intranätet? Veolia ska iaf ha cred för att de försökte bygga upp en elektronisk informationsstruktur, det verkar MTR ha dekonstruerat nästan helt. Stämpelkort och klocka nästa?

    *muttermutter*

  2. radiostörningarna beror på solstormar på solens yta det är de största solstormarna någonsin på solens yta just nu. De kan störa viss radiotrafik på jorden.

  3. Läckkabeln är inte ”felet”, för den är den samma som suttit sedan 1992. Det man har gjort är att byta ut utrustningen som matar den med radiosignaler till en ny sådan som dessutom medför fler tjänster. Under en tid hade man både den nya och den gamla inkopplade samtidigt och det var komplicerat och störningsbenäget.

    Störningarna beror på flera olika saker. Dels är det gamla tågradiosystemet från nittiotalets början utsatt för ökade störningar från anadra apparater (det arbetar ju på 160 MHz-bandet som är ett band sädeles utsatt för problem) och dessa störningar blir värre för varje år. Det sänker känsligheten på de fyra basstationer som hanterar radiotrafiken för spårtrafiken (utom pendeltågen som kör i banverkets MobiSIR).

    I tunnlarna har man bytt ut det gamla återutsändarsystemet som kallades SubCom mot ett nytt system som kallas ERDM. Under ombyggnaden har det varit vissa svårigheter och detta har medfört en del tillfälliga problem. I förra veckan var det problem på 7-8 platser på tub1 men det skall vara åtgärdat nu. Generellt blir det sämre när det är fuktigt väder.

    Planer finns på att uppgradera hela tågradiosystemet till ett nytt modernt system men kvarnarna mal långsamt och i dag är det osäkert när detta kan vara klart, det är ju inte bara centralsystemet utan även alla fordonshytter som skall uppgraderas så det är ett rätt stort projekt.

    Solstormarna är inte det stora problemet i nuläget, då är energisparlampor och annan ”ny” elektronik som sprids frenetiskt och brusar ner i princip hela VHF-bandet (30-300 MHz) ett större bekymmer.

    Till slut finns det också ett antal fordon som är konstaterat dåliga och där radioinstallationen skulle behöva gås igenom ordentligt.

  4. Är det _någon_ som har hört något om sommarschemat? Och när tusan ska blanketterna för omplaceringen komma egentligen? (De nya tjänsterna har legat i spärrarna hur länge som helst, men inget papper för att söka dem så långt ögat når)

  5. I dag var ingen bra radiodag. Bruset i fjärran var rena tordönet och det fungerade inte bra någonstans. Flera olika fel samtidigt, fiberavbrott, Sätra-basen nere och skräp från underjordssystemet i en skön treklang gjorde att det var grymt svårt med radiokommunikationen över olika delar av banan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s