En dag i juni

Gårdagens kabelbrand gjorde att flera kollegor fick jobba över under flera timmar. Denna dag blev det inte lika mycket övertidsarbete, men väl struligt då det tidigt på morgonen visade sig att nattens fortsatta spårsänkning vid stn Abrahamsberg söderut hade gått lite för bra: när tågen skulle stanna där och öppna dörrarna, fastnade dessa i plattformskanten. Föraren på tur 6 var både andfådd och stressad när hon rapporterade att dörrarna satt fast. Strax beordrade TLC förbikörning av stationen och kallade dit en av radiobilarna, vars befäl tillsammans med några banarbetare försökte räta upp rälen (vilken hade rört sig ordentligt under natten). Med jämna mellanrum bad YTL Jacobsson om att få C-skydd (stopp på signalen i BMP, mao) varpå det trixades och undersöktes under några minuter i hopp om att få ordning på rälsen. När trafiken släpptes på fick ett utvalt trafiktåg agera ‘försökskanin’ för att se om åtgärderna hjälpte. Men vartenda tåg som stannade och öppnade dörrarna fastnade i plattformskanten. På ett av dem, tur 26, fick befälet till och med förbikoppla samtliga dörrar i V2 så att tåget kunde köra till Stora mossen. Väl där återställdes förbikopplingen och befälet återvände med norrgående tåg till ABB, där de mycket ambitiösa, men dessvärre fruktlösa, försöken att justera rälerna fortsatte. Gröna linjens tåg fick under hela dagen leva med att vara några minuter sena söderut och trafikanterna kunde ta antingen ersättningsbussar eller åka vidare till Stora mossen för att ta norrtåget tillbaka en station. Skulle Abrahamsbergborna in till stan fick de åka till Brommaplan och kliva på södergående tåg där. Förarna var blandat roade och irriterade över att inte kunna stanna tågen vid stationen, men det här är å andra sidan ett rejält undantagsfall; spårsänkningar har genomförts under flera år nu för att öka tillgängligheten för bl.a. funktionshindrade och detta är första gången någonting har blivit såpass fel att det stör trafiken med mer än bara 30 i hastighetsbegränsning.

I slutet av rusningen behagade tur 55 att gå i sekundär mod mellan Slussen och Medborgarplatsen, vilket i sin tur orsakade ännu litet fler småförseningar. Efter idoga omaktiveringar och en p-knappstryckning lyckades föraren köra in tåget till stationen där det tömdes direkt. Trasan gick sedan i transport till Högdalsdepån. Ungefär samtidigt planerades ett tågbyte åt tur 37, som hade stora plattor. Valet föll på ett av extratågen och bytet genomfördes tjugo minuter-en halvtimme senare.

Runt klockan elva beordrades förbikörning av T-Centralen, på grund av en olyckshändelse på bana 2. Uppgifter från tidningar, polis, med flera antyder att mannen sprang till tunnelbanan, halkade på plattformen och hamnade på spåret. Han överlevde och kördes till sjukhus. Kvar i tåget satt föraren, som chockades svårt. MH-teamet känner med kollegan och skickar varma tankar till honom -en PUT är aldrig lätt, oavsett utgång. Vi hoppas på en inglasad tunnelbana i framtiden.

Bloggens vara eller ej: Vi har beslutat att tänka igenom huruvida bloggen ska finnas kvar eller inte. Hittills har tänkandet varat i två veckor, den här veckan kommer vi att meddela hur det blir.

27 responses to “En dag i juni

  1. Varför upphöra med bloggen?

  2. Fd tutf TX LI (88-89)

    Hej!

    Tack för en bra blogg!
    Hoppas verkligen den kommer att finnas kvar.

    En bra blogg skapar sig dock ”inte själv”- så jag förstår om ni funderar över framtiden.

    Vill samtidigt passa på att tacka för ert och era kollegors insatser som är förutsättningen för en välfungerande tunneltågtrafik i Stockholm.
    Visst finns det dagar som är undantag – men så är livet.
    Jag vet av egen erfarenhet att trafikpersonalen gör ett fantastiskt arbete så trafiken ska rulla på i alla lägen.

  3. Klart den ska vara kvar. Läser varenda nytt inlägg med stort intresse.

  4. Snälla, sluta inte. För mig som en vanlig gröna linjen-resenär är denna blogg en unik möjlighet att förstå vad som händer ”bakom kulisserna”. Gick hit i dag för att se om det stod nåt om varför jag fick åka Abrahamsberg – Brommaplan – Fridhemsplan i morse. Det gjorde det! TACK!

  5. Nej, inte får ni sluta med bloggen inte! Snälla! Trots de tider då inläggen inte duggar så tätt så är Emteärrhora ett välkommet inslag i mitt liv i alla fall. 🙂

  6. Jag tycker ni är jättebra 😉 Fortsätt skriv :))

  7. Sluta?!? Nä det går inte! Då kommer jag ställa mig på lämplig perrong med ett stort protestplakat och kräva ett återöppnade. I värsta fall kan även andra metoder bli aktuella. 😉

  8. Mycket kärlek till er. Hoppas ni blir kvar, för ni behövs verkligen i stockholmstrafiken ❤

  9. Vildstrejk utlovas om bloggen läggs ner!

  10. Du får inte sluta! Hur ska jag då kunna förstå vad som händer i kuk-holms tunnelbana? Jag älskar din blogg!

  11. Nä inte sluta nu, även om det inte kommer inlägg varje dag kollar jag den här bloggen varje dag, och det vill jag gärna fortsätta med 🙂

  12. Nej, lägg inte ner bloggen.
    Även fast det inte kommer inlägg så ofta så är det lika roligt och höra vad som händer ”bakom kulisserna”.

  13. Instämmer med övriga. Mycket intressant blogg.
    Hoppas ni vill/orkar fortsätta. Hellre inlägg sällan än inga alls.

  14. Nej! Sluta inte skriva! Jag har följt bloggen länge nu och även om inläggen kommer mer och mer sällan så tittar jag ändå in varje dag.

  15. snälla fortsätt skriva!
    tack för en utmärkt blogg.

  16. Nä fortsätt! För mig som TUTF-änka och resenär 🙂 är det kul och intressant att läsa om det som maken glömmer berätta om kvällarna. Jag gillar den trevliga tonen i bloggen och ödmjukheten inför yrket, passagerarna och kollegerna.

  17. Lägg inte ner den, en av de bästa bloggarna om arbeta i tuben eller spårmiljö öht. Det finns betydligt fler än ni tror som både uppskattar det ni gör och att ni skriver om det…

  18. Lägg inte ner bloggen! Läser den så fort det finns något nytt att läsa!

  19. Nein, fortsätt snälla! Som gammal Connexräv är det underbart att få läsa om vad som händer nu. Självklar RSS-prenumeration! ❤

  20. Även jag stämmer in. Ett trevligt vattenhål i cyberrymden, lägg inte ned!

  21. Denna blogg är det första jag kollar när jag går in på internet, näst efter mailen. Era skriverier är mycket uppskattade! Hoppas att ni känner positiva vibbar från kommentarerna och får inspiration att fortsätta!

  22. En blogg som lyfter fram människorna bakom och som förklarar hur det funkar. Det är bara att hålla med alla ovan. Tack!

  23. Anledningen till att den här bloggen behövs är för att de officiella kanalerna inte ger den information som vi behöver. Och det är det som vi får här, paradoxalt nog. Sedan jag har läst den här bloggen så har jag fått en enorm förståelse för er vardag. Även om ni kanske inte är så glada kommer jag med ett leende på läpparna med ett färdbevis i ena handen, för jag vet, det är ju ni som tar mig dit jag vill komma.

  24. Hej!

    Jag vill tacka för en kul och trevlig blogg, om ni bestämmer er för att sluta skriva så har det iallafall varit ett nöje att följa den. I jobbet på spåret så kan det ibland vara skönt att få läsa av sig om vad förarna upplever vardagen, och jag kan vara glad att jag slipper tampas med alla trafikanterna iallafall 🙂

    Ni gör ett bra jobb därframme i hytten, och jag hoppas på ett fortsatt bloggande =)

  25. neeeej lägg INTE ner bloggen snälla!!!!

  26. David Andersson

    Jag skulle uppskatta om bloggen fortsatte, tycker den ar fantastisk!

  27. Olyckan på Tce var ingen olyckshändelse…

Kommentera

