När arton bytte ändstation

Det lär inte ha undgått någon resenär på linje arton att tågen sedan igår vänder i Farsta centrum. På söndagen slirade tur 1 till, varpå hjulen ‘låste sig’ och ett tungt dunkande sedan vidtog. Tåget hade halkat ordentligt på väg ned till stranden och fått rejäla plattor. Givetvis fick dock turen köra ett varv innan montören dök upp och förklarade tåget vara körodugligt. I sth 30 rullade det fram, för att sedan styra mot hallen. TLC lät ett flertal tåg vara provtåg för att se om halkan gällde ett tåg eller alla. För några halkade det, andra kände inte av någon halka alls. Efter att ha vägt in alla de senaste månadernas faktorer kring söderspåret mot Farsta strand valde man att stänga av trafiken på sträckan av säkerhetsskäl.  (Vilket inte var konstigt med tanke på att den har haft en hastighetsbegränsning under ett par månader, samt varit föremål för skyddsslussning av TLC -vilka bl.a. har lagt rött för tåg i FAR medan tåg mot ALV lämnat FAS…) Ersättningsbussar ringdes in för att skjutsa Farstaborna mellan stationerna, samtidigt började man vända tågen i Farsta centrum. Och så fortsatte det även idag.

I torsdags eller fredags (vid ODP) skadades en man när han sprang för att hinna med tåget. Vad som egentligen hände är det få som vet, några kollegor menade att personen hade försökt bända upp en dörr men misslyckats, varpå denne inte drog ut handen trots att tåget rullade. Andra berättade att personen hade kommit springande medan tåget redan hade börjat rulla, varpå han ställde in siktet på samt krockade med en dörr. DN ägnade händelsen en sedvanlig halvsida full av faktafel och förfasade sig över att det inte finns vare sig spår- eller plattformslarm när dylika händelser inträffar. MH håller med om att man borde glasa in tunnelbanan, det skulle effektivt sätta stopp för framförhopp, det ofta förekommande mobiltappandet och de resenärer som överstressat våldskutar mot tåget. Men det är en lång väg dit. Först och främst bör följande sak nämnas; -spring aldrig till tåget. (Spring gärna till stationen i motionssyfte, men undvik att springa till tåget.) Det är förenat med livsfara. Man kan halka på plattformen, krocka med tågsidan, fastna i dörrar och liknande. Var rädda om er -stressa inte!

Utöver Farstadebaclet fick förarna under måndagen undvika att använda snabbstarten mellan Johannelund och Hässelby strand i bägge körriktningar. Sträckan drogs med strömförsörjningsproblem/halv matning hela dagen. Väl i Hässelby strand kunde förarna passa på att njuta av ensamheten, då det på grund av en fastspikad växel inte går att köra in mer än ett tåg till stationen för närvarande. Detta har med spårarbeten att göra, samma spårarbete vilket har inneburit enkelspårstrafik på kvällarna sedan förra månaden.

Under dagen var man tvungen att ta in tur 39 i Vällingbydepån för tågbyte eftersom V2:an i vagnssetet var död. Felkodslistan var både lång och imponerande…

Annonser

3 responses to “När arton bytte ändstation

  1. Fredag kväll ca 23.30 var händelsen vid Odenplan. Lämnade själv stationen några minuter innan med tåg till Alvik. Trevligare att vänta där på Hässelbytåget. Det kom ”aldrig” p g a händelsen – det blev promenad till Abrahamsberg.

    Strax innan jag åkte från Odenplan noterade jag att ett grabbgäng med flit (?) hade stannat kvar på ett vändande tåg och åkte med in till vändspåret.
    Undra sa flundra om det finns något samband mellan dem och den skadade mannen.

  2. Det där med att inte springa på plattformarna är något som det är värt att upprepa tills det fastnar hos folk. Jag jobbar också med diverse tekniska system i miljön och ser ganska ofta situationer som skulle kunna lätt utvecklas till tillbud eller olyckor med oerhörda konsekvenser.

    Ett exempel är när man spolat kräks av S-delen av pfd2 I sumpan. En stressad man i oknutna tennisskor springer som en galning mot ett tåg som redan börjat tuta stänger och snubblar nästan i rulltrappans sista steg, han kvarnhjular sedan över plattformen och dörrarna har precis reglats när han försöker stanna, misslyckas, drämmer rakt in i tågsidan och blir sedan sittande på plattformen medan killen med slangen skyndar fram och ser hur det gick.

    Om man nu tänker sig föraren inte hade sett det hela och hållit tåget till slangmannen hunnit fram, eller han hade hamnat mellan två vagnar eller rent av rätt ner på spåret så hade det kunnat gå hur illa som helst. Nu blev det väl bara möjligen blämärken och blotta förskräckelsen och en stukad självkänsla.

    Spring inte mot fordonen!

  3. Olyckan vid Odenplan var extraordinär. Utan att avslöja några detaljer kan jag säga att han kom för nära tunnelmynningen och sveptes med tåget in i tunneln i höjd med V3.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s