En Herbalifegrön julidag

Fredagen tycktes vara en klotterfestival; var och varannan sjutton blev klottrad invändigt eller utvändigt. På en av dem, tur 20, passade en kille med barnvagn på att rita på golvet precis bakom föraren, som såg detta och tillkallade vakter. Vakterna tog kluddaren på bar gärning och lyfte ut honom omedelbart. I övrigt fick en annan sjutton tågbyte på grund av klotter och en tredje undvek tuschpennemarodörerna med blotta förskräckelsen.

Idag fortsatte strömförsörjningsproblemen mellan Johannelund och Hässelby strand tur och retur. Förarna har nu inte fått trycka snabbstart på flera veckor och man undrar när det hela kommer att åtgärdas. Kanske blir det bättre när enkelspårstrafiken försvinner i augusti?

Tidigt på morgonen rapporterade en förare att en kille lekte med slangskåpet på Skanstulls plattform. Lymmeln hade öppnat skåpet, dragit fram slangen och sprutade nu vatten för glatta livet över plattform, spår, tåg och ITV i norränden. Vakter tillkallades, men enligt MH:s källa hade lustigkurren hunnit försvinna. Vad som inte försvann var dock kortslutningen som det spolade vattnet orsakade i norrspårets ITV, vid tvåvagnsmärket. ITV:n var bistert mörk under större delen av dagen tills samme förare felanmälde den flera timmar senare. Då kallades raskt personal till platsen för att med sin teknikmagi se till att skärmen vaknade till liv. Det gjorde den och snart var det sista spåret av morgonens vattendyrkande lymmel några långsamt torkande pölar på plattformen.

När tågen rullade ut ur depån på morgonen frågade en förare över radion varför skyltarna lös upp med ‘ingen påstigning’ när hennes tåg ankom stationerna. TLC sade att det var väl bra att de gjorde så eftersom tåget gick i transport. Det höll föraren med om. En stund samt en harkling senare förklarade föraren att hon råkat ta med sig trafikanter. Tåget, som egentligen skulle ha gått i transport till bryggan Gullmarsplan för vidare transport till Farsta, blev snabbt ett trafiktåg. Istället för att tömma vid Gullmarsplan och åtminstone rulla tom till Farsta, menade TLC att föraren lika gärna kunde låta tåget gå i trafik eftersom hon ändå plockade upp trafikanter. Flera kollegor spekulerade i vem föraren var och en kom fram till att hon säkert var inlånad från en annan bana då det för närvarande råder personalbrist på gröna linjen. Och med tanke på hur turlistan har gjorts om med en del nya koder samt hålltider, är det inte så lätt att läsa den ibland.

En förare på sjutton varskodde TLC om att det låg en valp (?) på plattform fyra, någon borde titta till den så att den inte blev uttorkad. Vakter beställdes och flera förare hann ropa under tiden. Tunneltågförare är ett djurvänligt släkte och det skulle inte förvåna MH om någon förare delade med sig av lunch eller vatten innan vakterna hann fram.

Under gårdagen började det dyka upp personer med ljusgröna väskor och nyckelband på plattformarna. De klev på tågen genom hela innerstaden, för att sedan gå av i mängder vid Globen. Kollegorna började undra vilka de var och MH med flera konstaterade att de måste tillhöra någon konferens i just Globen. Idag fick gåtan sin lösning, när de gröna väskorna samlades klungvis på plattformarna för att invadera tåg, stad och rike. Logotyperna på väskorna avslöjade att personerna tillhörde Herbalifes distributörer. De kom från hela Europa och åkte fel mest hela tiden, en kollega tipsade om att man kanske borde snurra fram kod 166 på Hagsätratågens destinationshjul för att få tillägget ‘via Globen’ att dyka upp på IDTS-skyltarna. Efter det tycktes antalet grönklädda, väskbärande Herbalifeentusiaster hitta till sitt massmöte/konferensen…

Annonser

4 responses to “En Herbalifegrön julidag

  1. Noterade idag när jag skull hem att även pendeltågen hade kladdats ned.

    Hela sidan på ett tåg dvs halva tåget var nedkladdat och inte målat – bara nedkladdat.

    /Årskort Guld SJ

  2. Vilka stationer har hålltid i den nuvarande turlistan? Har förstått att det inte längre är hålltid vid T-Centralen norrut, vilket är mycket dåligt för trafikanterna eftersom det är en stor station och tågen ofta är tidiga där.

  3. Felet i Häs-Häg berodde på återmatningsfel, vilket gjorde att isolskarvarna brann upp. Det är åtgärdat nu.
    Föraren som körde trafik med vagntransport var mycket riktigt inlånad från en annan bana.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s