Snart är semestern över för Stockholm

I slutet av juli började regnet. Hela denna första vecka i augusti verkade det som om hösten verkligen hade kommit. Men på torsdagen kom solen fram igen och sken glatt över banan. MH blev på gott humör och tänkte skriva ett kort blogginlägg.

Snabbstartsundvikandet mellan Johannelund och Hässelby strand har upphört. Det känns fortfarande litet knackig när tågen startar från Hässelby gård norrut, men så har det varit under flera år. Att inte trycka snabbstart försenade inte tågen nämnvärt, utan det är de traditionsenligt sommarlagda ban- och underhållsarbetena som har bjudit in till föga omtyckta hastighetsbegränsningar och andra roliga saker. Spåren har sänkts i Abrahamsberg, vid Brommaplan och Åkeshov norrut. För närvarande sänks spåret Åkeshov söderut. Slingan är urkopplad på båda spåren och man får därför trycka på dörrpermissiven för att öppna dörrarna.

Efter de spektakulära glidningarna i backen ned mot Farsta strand och det senaste årets ökade slirningar i innerstan verkar SL och skyddet ha haft några möten eller liknande. Antingen har slirskyddet programmerats om eller så har de oljestinna smörjlådorna ute på banan justerats, det spekuleras om orsakerna; men oavsett åtgärd är resultatet att det inte är halt att köra längre. Det går att bromsa ordentligt och innerstan är inte längre samma mardröm för förarna. Det är skönt att slippa ha ångest för att bromsa när det regnar ute. Många tågnördar och förståsigpåare har menat på diverse forum att halkande/förbiglidningar har att göra med hur föraren kör i allmänhet, men så fungerar det naturligtvis inte. Under de senaste åren har förarna fått uppleva hur många av tågen beter sig alltmer bångstyrigt vid väta på rälsen, flera av dessa förare har kört i över trettio år och kan ett och annat om att stanna ett tåg. Istället tycks problemen med halkandet ha varit vagnsspecifikt eftersom vissa vagnar har kunnat stanna utan minsta problem, medan andra har åkt kana in på stationerna och i flera fall varit tvungna att backas innan dörröppnandet. Att det eviga slirandet nu tycks vara åtgärdat glädjer oss alla.

I lördags hamnade en man framför ett tåg i Alvik norrut. Han blev påkörd, men klarade livhanken och kördes till sjukhus. Enligt honom själv var det en olyckshändelse som gjorde att han hamnade på spåret. Trafiken norrut ersattes med bussar i litet mer än en timme. Och MH med flera undrar fortsatt när tunnelbanan ska glasas in.

Under veckan skulle en transport vändas upp i innerstan. TLC tänkte skicka denna till bryggan vid Rådmansgatan, men konstaterade inom kort att den var avstängd. Därför fick den vändas på en station istället, varför det blev köbildning och mindre förseningar för några tåg. På onsdagen lyckades dock en transportvändning på bryggan, även om tågets ena ände blev strömlös. Det rörde sig då om ett envagnståg, som tur var.

Veckans snackisar:
Hösttjänsterna. När kommer de och är de bra? Placeringen blir av i september, om tjänsterna är dåliga lär MTR förr eller senare ha ett uppror i sina händer om man ska tro snacket i mässen.

Riksdagskandidat mässar i SvD att facken bör få mindre makt till förmån för arbetsgivaren. Den personen lär inte ha varit anställd i många branscher. Allra minst vår, konstaterade flera kollegor och diskuterade vidare hur det utan fack fortfarande skulle vara 1800-tal i Sverige. Och en del arbetsgivare försöker som bekant för närvarande vrida tillbaka klockan till detta århundrade, samtidigt som de skyller på krisen.

SL vill köra tvåvagnståg i veckor och på lördagarna. Seko hade möten om det idag. Om någon var med där får ni gärna berätta vad SL har tänkt sig egentligen.

Om någon vecka eller två börjar skolorna, då är semestern över för stockholmarna och rusningarna blir åter tyngre. Nu när det är färre personer i staden rullar trafiken efter tidtabellen.

Annonser

3 responses to “Snart är semestern över för Stockholm

  1. Tomten förklarade den uteblivna halkan i innerstan med att man hade tvättat rälsen igen och denna gången _även_ tvättat de oljespillsmättade hjulen på traktorerna vilket antagligen inte gjorts sedan de införskaffades.

  2. Det låter bra och som att det verkligen var dags.

  3. Vilken trevlig blogg! Har suttit och läst ett tag nu. Alltid kul att läsa om hur kollegor på andra orter har det. (Jobbar själv som spårvagnsförare i Göteborg och en del känner man ju igen. Även om spårvagn är mer buss och tunnelbana mer järnväg).
    Bloggar själv om mitt yrke på jobblogg.olasand.se om någon är nyfiken på en spårvagnsförares vardag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s