Den strömfattiga depån

Dagens förmodligen mest omdiskuterade tåg var tur 6, som redan tidigt på morgonen hade felanmält panelen med öppnings- och stängknappar vid en av hyttdörrarna. Det som var fel med den var kort sammanfattat att knapparna satt ‘tvärtom’ mot vad de brukar. Men det var inte bara knapparna det gällde; även mekaniken/elen bakom kontrollpanelen var spegelvänd, vilket orsakade förvirring bland de förare som körde tåget under dagen.

Morgonens ihärdiga regnväder bidrog till att en stadig trafikantström sökte sig till tunnelbanan för att åka tåg. Plattformarna i innerstan var periodvis fulla av resenärer som ville slippa undan vätan. Några som däremot trotsade regnet var banarbetarna som stod vid GUP norrut. Trots duggregn, blåst samt viss kyla lyckades de arbeta flitigt hela dagen och de signalerade även duktigt var gång tågen rullade förbi.

Strax efter morgonrusningen ropade TLC på tur 32, men ändrade sig sedan och ville ha tag i tur 28. Föraren fick i uppdrag att inspektera bryggan mellan Hötorget och Rådmansgatan, då mystiska fällningar vandrade fram och tillbaka längsmed den. Kanske var det någon som var på spåret? Tur 28 kunde inte hitta någonting. Mötande tåg, tur 24, rapporterade att bryggan var utan anmärkning. En kollega i mässen skämtade glatt om att det säkert var ett av tubens många spöken som vaknat för tidigt den dagen.

När man jobbar med tunnelbanan är det viktigt att alltid ge TLC besked om vad det är som händer på banan så att det går att planera trafiken. Ibland kan det därför uppstå mer eller mindre besvärliga problem när saker inträffar utan att ett knyst har nämnts om dem. Så var fallet idag, när personalen i Vällingbydepån inte berättade för TLC att de hade brutit strömmen för ett arbete. Samtidigt skulle morgonens extratåg åka tillbaka hem till sina respektive depåer. Tur 62 lyckades växla sig fram till hallporten och rullade in med en vagn innan strömmen försvann och det tog absolut stopp. Där stod tåget, med två vagnar kvar på bangården och TLC kastade sig på telefon för att få tag i vagnmästaren/depåchefen. Tur 63 fick vänta kvar en kort stund i Vällingby innan det kunde bekräftas att strömmen återigen var tillbaka. Föraren ombads ta det försiktigt på väg ned till depån, eftersom man tidigare hade skickat ut föregående tågs förare på promenad runt sina vagnar för att se om orsaken till strömlösheten kunde hittas…

Annonser

One response to “Den strömfattiga depån

  1. Jag hade ”turen” att få köra 18-6 i tre timmar när jag började idag. Jag insåg till slut att anledningen till att knapparna satt fel var att någon förväxlat (eller skojat till det med) de där svarta brickorna med tryckta symboler som knapparna sitter i. Den vid dörr A1 skulle ha suttit vid A2 och tvärtom för att det skulle bli rätt för oss. Men innan dess höll jag på att bli vansinnig när jag skulle stänga min hyttdörr. Ända tills jag såg att det var vagn 2084. Eva och Eva var på turné, den ena galnare än den andra. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s