Rök utan eld

Tur 31 felanmälde tidigt på morgonen sin frontruta, vilken föraren fick ordentlig huvudvärk av att titta ut genom under körningen. Rutan hade ett brytningsfel som gjorde att värmetrådarna framträdde som tydliga vågor. Sådana fel har blivit allt fler sedan skyddsplasten på ömse sidor om rutan installerades. Andra vanliga effekter plasten har i kombination med rutan är att den blir ‘mjölkig’ eller att den får stora bubblor i kanterna. (Skyddsplasten tillkom efter en PUT-incident där föraren fick en person över sig när frontrutan rasade in, alla småfel till trots är det därför ändå bra att den finns.) Efter att montören hade undersökt 31:ans ruta beslöt man att genomföra ett tågbyte när tåget var på norra sidan banan, nära Vällingbydepån.

I Vinkelboda, under bron över Drottningholmsvägen, höll man på med något slags underhållsarbete och röken bolmade upp mellan slipersen. När tågen kom rullande in i kurvan såg det först ut som rejäl rökutveckling, innan stålställningarna och underhållsarbetarna syntes. Några förare ropade in om röken, för att få bekräftelse på att TLC visste vad det var som försiggick under bron. Det visste de. Och allt var frid och fröjd.

Tur 33 fick en dörr nödöppnad på T-Centralen och gick bak för att undersöka saken. TLC kallade in Citybilen som förstärkning för säkerhets skull, om stoppet skulle bli långvarigt. Under tiden hittade föraren på 33:an en man som inte verkade må så bra, men som inte svarade när han ställde frågor. Efter att ha återställt dörren och rapporterat till TLC, konstaterade föraren att de andra passagerarna hade hjälpt mannen ut på plattformen och att det gick att köra, så snart han hade återställt ännu en nödöppnad dörr. Inga fler saker hände, hjälp kallades till den illamående mannen och trafiken rullade igång igen.

Tur 8 verkade ha något slags problem som involverade ATO-körningens funktion. MH missade tyvärr stora delar av åttans första anrop, men det problem som hade uppstått kvarstod dock efter en omaktivering.

Vid tiotiden kom beskedet som alla har väntat på i månader nu -alla restriktioner mellan Farsta och Farsta strand hävdes. Det vill säga både rödljusstoppet och hastighetsbegränsningen. Kollegorna påpekade att det var tur, eftersom MTR i hösttjänsterna har sett till att korta både kör- och vändtider över hela banan. Bland annat har tjänsteplaneraren tagit bort en minut söderut mot Farsta och då hastighetsbegränsningen lade till en minut på den totala körtiden, känns det verkligen skönt att slippa köra i sth 30 mellan FAR och FAS. Att köra i höst kommer att bli tillräckligt stressigt allaredan, enligt en insatt kollega.

Dagens snackis: Arton och nitton byter turnummer med varandra i höst. Varför? Diskussionen var både road och uppgiven i mässen. En förare menade att han minsann tänkte ropa tur 36 om han körde linje 19, tur 6 i framtiden. Sedan fick TLC klura ut vilken turen var alldeles själva.

Farsta strand. Vi förare hade hoppats på att få gratis äpplen efter att ha uthärdat Farstastrulet, precis som invånarna längsmed Farstagrenen fick när avstängningen hävdes för två år sedan.

Annonser

10 responses to “Rök utan eld

  1. Det var jag som körde 18/8 idag. Ibland när man ska starta ATO-körning vill den inte riktigt vara med och insisterar man (som jag naturligtvis gjorde) kommer det en 1031 som ett rekommenderat brev. Den försvann efter omaktiveringen men ATO ville fortfarande inte. Jag tyckte det var bäst att inte insistera igen…. 🙂

  2. Det blir inte kortare körtider i höst. Tvärtom blir det längre körtider på nästan alla sträckor. Som exempel kan nämnas HÄS-HAG, där körtiden på helgmorgnar kommer att vara 58 minuter, mot dagens 53 minuter. I andra riktningen blir det 57 minuter, mot dagens 53. Vändtiderna kommer då att vara 6 minuter i HAG och 14 (!) minuter i HÄS. I dagens tidtabell är vändtiderna 8 respektive 6 minuter. Totalt ökas alltså varvtiden med 5+4-2+8= 15 minuter!

    • Det finns så många olika åsikter kring körtidernas vara eller inte. Den kollega som mailade in tips till vår mailadress menade att körtiderna på framförallt linje 18 i vart fall skulle kortas. Stämmer det, eller förlängs de också?

      Hm… Om körtiderna snarare förlängs blir det en hel del onödigt väntande genom staden för de förare som kör fort. Det lär vara fler som har påpekat det, antar jag.

      • De enda tåg som får förkortad körtid från ändstation till ändstation är tågen från Alvik till Farsta strand, som får minskad körtid med en minut i eftermiddagsrusningen. Det kompenseras dock av att vändtiden i Farsta strand teoretiskt blir en minut längre. I övrigt finns det en tendens att det blir längre körtider i början av linjerna och kortare i slutet av linjerna, samt att hela trafikdygnet får lika långa körtider som i rusningen. Man kan söka på reseplaneraren för att få exakta tider.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s