Lördagen när tågen var för korta

Himlen var mörk, skuggorna som kastades över spåren var långa och vinden fick håret att piska mot kinderna. Hela dagen var en lång väntan på regn, men dropparna började falla först när MH hade kommit hem.

På arbetet kunde det snabbt konstateras att de två vagnar långa tåg som rullade runt ute på banan var alldeles för korta för folkmängderna på plattformarna. Många förare ropade in för att anmäla förseningar, problem med lasttryck och liknande fel. Det påpekades om och om igen att de korta tågen var en oerhört dum idé på en lördag. TLC höll med, men menade att man ingenting kunde göra eftersom trafikbeställningen från SL var sådan. Från och med nästa lördag kommer lördagarna dock att trafikeras med fullängdståg. MTR:s nya besked om koppling i övrigt förkunnades på en lapp som låg i mässen -kopplingen införs i höst, men när detta blir är än så länge okänt. Det söks dock ‘kopplingshjälp’ och intresserade förare uppmanades att ta kontakt med sin närmaste chef.

Det var utöver korta tåg-debaclet en lugn lördag. Föraren på tur 76 hade dock lite svårt att iordningsställa sitt tåg, eftersom detta hade gått i sekundär mod redan vid första uppnycklingen. Efter sedvanlig felsökning samt omaktivering, meddelade föraren tio minuter innan körstart att iordningställandet skulel börja. Två vagnar tar kort tid att se om, varför föraren senare rapporterade att tåget var redo att rulla ut på sin ordinarie tid.

Tur 75 var med om flera mindre saker denna dag, bland annat meddelade trafikanterna att en liggande person fanns i tåget. Denne lyftes av vid Hötorget av ordningsvakter. När nästa förare tog över tåget visade det sig att det var problem med sikten genom frontrutan och vagnfelsrapport skrevs. En annan förare som ropade in en felanmälan var föraren på tur 54, som meddelade att hans V2:a vobblade någonting alldeles förskräckligt mellan Hökarängen och Farsta centrum. Några kollegor talade senare om saken och menade att det hade med själva spåret mellan stationerna att göra, då de hade varit med om att deras tåg hade betett sig på ett liknande sätt på sträckan. En teori om dåligt draget spår framlades, liksom en om multipla solkurvor. Fortsättning följer.

När vi nämner Farstagrenen, måste självfallet även tur 59 finnas med. Föraren ropade om att hans tåg hade gått i depåmod, han hade försökt flytta tåget litet grann och hade felsökt, men depåmoden släppte inte. TLC bad honom omaktivera för att sedan försöka köra. Efter den åtgärden började 59:an rulla långsamt upp mot Farsta centrum. Men depåmoden ville inte ge med sig och tåget kröp fram på sant sengångarmanér. TLC beordrade tur 52 i Hökarängen att stå still och vänta på mötande tåg, samtidigt som man hojtade på södra bilen att åka till Farsta. Föraren på 59:an lämnade tacksamt över sina trafikanter till bakomvarande tur 51, som fick gå på motspår förbi Farsta centrum och sedan över på normalspår efter stationen, medan TB inväntades. Södra bilen tycktes ha varit i närheten, ty inom kort landade den i Farsta och TLC gav Tomten tillstånd att bryta HS för att kunna flytta tåget. Sagt och gjort. Sedan bar det av mot Gullmarsplan för vidare transport in i hallen och tågbyte.

Framåt tvåtiden blev plattformarna mörka av resenärer som myllrade runt och misstroget var tvungna att titta både en, två och tre gånger på IDTS-skyltarna när de korta tågen dundrade in på stationerna. Flera av dem kom fram och frågade med viss skräck i rösten om det var så här det skulle bli nu framöver. Den lättnadens suck som de utstötte vid beskedet att så inte var fallet, var mycket talande. I norra änden av Hötorgets plattform satt en tant med rollator. Hon väntade på ett tåg som hade plats för henne och hennes gånghjälpmedel. Men tågen var fulla. Kanske väntar hon där ännu?

Annonser

7 responses to “Lördagen när tågen var för korta

  1. Passerade Farsta Strand med pendeln cirka 15:05 idag och då var det polisinsats i Farsta Strand med avspärrningar. Verkade vara från tunnelbanan – har du info?

    /Årskort Guld SJ

    • Tackar!
      Fullträff!

      Jag var så övertygad att det var trafikorienterat att jag inte ens letade efter något annat.

      Åter tack!

      /Årskort Guld SJ

  2. Jo visst var det en mörk himmel och rätt som det var kom det in blöta trafikanter till stationerna. Det är ju nästan så att man börjar undra om det regnar där utanför 😉

  3. Vad innebär att tåget går i ”depåmod” mer exakt?

    • Tåget får för sig att det befinner sig i depån och inte på banan. Det inverkar bland annat på hastighet/hur tåget drar.

  4. Även på söndagar är tågen ofta överfulla beroende på för få vagnar. Är det snål-SL som bestämt detta alltså? Ökad turtäthet eller längre tåg är nödvändigt. Om man vill att folk ska åka kollektivt kan man inte locka med boskapsvagnar på helgerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s