Hösttrafiken rullar

Tisdag och morgonkaos. Det var ingenting särskilt som hade hänt, men idel röda signaler över hela banan ställde till det. Väntande förare ropade otåligt från sina ändstationer och ville byta färg på signalen. TLC hade ett sjå med att ordna detta under rusningen och tidvis kunde en del TL vara rentav snäsiga. Men när rusningen lade sig, försvann även de täta signalropen och mysstämningen på TLC ökade säkert med 100-200%…

Tur 55 ropade från linje arton för att meddela att det låg en död räv mellan rälerna på sträckan Sandsborg-Skogskyrkogården. Det arrangerades för upplockande av det stackars djuret och TL förhörde sig om var den låg mer exakt. Farstagrenen fick uppleva mycket. Ett tågs förare berättade skamset att han hade stannat tåget vid tvåvagnsmärket och öppnat dörrarna. De stängdes kvickt, varpå han gick bak för att kontrollera att ingen hade ramlat ut ur tåget. När han hade försäkrat sig om att allt var i sin ordning kördes tåget in helt på stationen och en händelserapport skrevs senare.

Morgonen var annars lugn. Litet senare återkom rapporterna från gårdagen om koppelåkare, vilka rörde sig runt Slussen. Främst hade de synts åka på bana 2:s sida men det är ändå alltid en självklarhet att skärpa uppmärksamheten även på bana 1. Koppelåkning är en allvarlig och mycket dumdristig företeelse, varje upptäckt samt hindrad koppelåkare innebär att någons liv blir litet längre.

Dagens snackis: Hösttrafiken och turlistan. Förarna tycker att den är uppåt väggarna och är varken förtjusta i vare sig de nya körtiderna eller de kortare vändtiderna, det allmänna omdömet tycks vara att det är tur att körtiderna är längre eftersom man inte hinner vända tågen och avgå i rätt tid åt det håll man ska. Att det har lagts till och dragits ifrån minuter hit och dit är förvirrande. Särskilt när de har lagts till/dragits ifrån på fel ställen. Frustrationen är stor.

Mer frustration blev det dock under dagen. En kollega som lämnade mässen såg mer än lovligt skeptisk ut när han kramade sitt placeringskuvert i näven. PP hade iallafall varit förutseende nog att maila ut placeringsnumren på en lista till förarna, nu saknas bara papper för val av utlåning, elev, etc. De stora nyheterna verkar vara att inga S1-jobb finns och att mellanjobben har fått en mycket längre sträckning; nu finns ut/mellan och in/mellan som sökalternativ. Sådana mellantjänster på dagkommendering betyder att personalplaneraren med gott (?) samvete kan planera in en förare att sluta tio-elva på kvällen och börja elva dagen efter. Resultatet? -Zombieförare som till slut är för trötta för att köra. Vilket i längden blir en säkerhetsrisk.

Annonser

9 responses to “Hösttrafiken rullar

  1. Roslagsbaneåkare

    Kul att du börjat uppdatera bloggen igen, Veoliahoran! 🙂 Alltid lika roligt att läsa om upptågen i tuben!

  2. Ang. förändrade körtider har någon tänkt tilll men dessvärre inte hela vägen. Linje 19 tex skall stå i Alv ytterligare en minut körriktning Häs samt avgå på 6 i stället för 8 från Häs. Konsekvensen av detta är sena avgångar från Häs med ca två-tre minuter! Detta utan toabesök.
    Turlistan är ett under av otydlighet på alla sätt 😦
    Hittade en turlista från 2004 som i jämförelse var ett under av tydlighet 🙂

    Var det inte bättre förr ändå?

    • Nej, det är mycket bättre punktlighet på Hagsätratågen nu. I måndags kom jag ner till perrongen på T-Centralen en halv minut efter att tåget mot Hagsätra skulle gå och det skulle vara 10 minuter kvar till nästa tåg dit. Först trodde jag att tåget var inställt, men sen förstod jag att tåget hade avgått I TID!

      • Ingen har ifrågasatt huruvida turlistan bidrar till en bättre punktlighet söderut genom stan. Med de nya extraminuterna är det väldigt lätt att avgå ‘i tid’ i innerstan. Avgångar från ändstationerna är det sämre med, särskilt norrut där bl.a. vändtiden har kortats. Förarna hinner inte gå på toaletten heller, vilket blir ett arbetsmiljöproblem.

  3. Tänkte bara informera om att min blogg; extratåg till mörby centrum, har gått i graven och kan därmed raderas från bloggrollen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s