Kort höststart

Hösten kom till bana 1 med besked denna vecka och på onsdagen var det extra tydligt, när morgonkylan slog sina klor i stockholmare på väg till arbetet. Flera resenärer hade bytt bort sommargarderoben mot långärmat och även någon enstaka mössa kunde siktas i folkmassorna.

Trafiken var blandat rörig och organiserad. Förarna hängde på stationerna för att vänta in sina hålltider, samtidigt som vändningarna innebar en del sena avgångar. Att förändra ett fungerande system tar tid och utfallet av en sådan förändring kan bli antingen katastrofalt eller fantastiskt. För MTR är det säkerligen fantastiskt, eftersom tågen ligger i tid även om det väntas vid en hel del stationer. Förarna är dock fortsatt skeptiska, MH-teamet likaså.

Tur 27 ropade från Hagsätra och plattform två där en tvärslå i staketet hade lossnat, alternativt bänts loss. Föraren menade att det kunde vara ett första steg i en process där klottrare kanske skulle klippa upp staketet och kunna springa in och ut för att måla tågen. DLC kontaktades.

I Farsta strand rapporterade tur 42 in klotter. TLC frågade om det rörde sig om en målning eller streck och svaret blev att kluddpellarna hade varit framme och gjort en stor graffitimålning på en av vagnarna. Som tur var skulle tåget bara åka genom stan och sedan rulla in i depån. Därmed togs det inte ur trafik direkt.

Tur 50 hade otur med hyttdörren. Den fastnade i Råckstas plattformskant. Efter att ha ryckt och dragit i dörren, lyckades föraren få den att stängas.

Och kring Ängbyplan verkade ett djur befinna sig på spåret, men det försvann lika kvickt som det kom, av radion att döma.

11 responses to “Kort höststart

  1. Djuret i fråga var ett så kallat rådjur, om jag inte hörde helt upp åt väggarna.

  2. Undrande förortsbo

    Hur kommer det sig att ni förare verkar så engagerade i att upprätthålla Stockholm stads noll-tolerans mot grafitti? ” Som tur var skulle tåget bara åka genom stan”, vad hade kunnat hända annars? Att någon fick se en lite färggladare tågvagn än vanligt?

    Tack för en intressant blogg!

    • Annars hade tåget tagits ur trafik, vilket hade inneburit ett tåg mindre på banan och ökad trängsel för trafikanterna. Blir ett tåg bombat ute på linjen, innebär det förseningar på tio-femton minuter utöver att tåget tas ur trafik. Varje klottrad vagn innebär försämringar för trafikanterna; det är vad vi förare är engagerade i.

    • Det handlar också om arbetsmiljöproblem. När jag började i tunnelbanan hade jag ingen större åsikt om grafitti och klotter i allmänhet. Jag tänkte att det bara är färg, uttryck för olika konstnärliga och politiska motiv etc. Jag rapporterade det enligt föreskrifterna men brydde mig inte så mycket mer om det.

      Sedan genom åren har jag mött många klottrare och jag måste säga att jag är mycket besviken på vad det är för människor. Det är inte missförstådda konstnärer och uttråkade ungdomar, utan otrevliga, hotfulla och påverkade grabbgäng överdoserade på testoseron.

      Jag vill verkligen inte generalisera hela gruppen men tyvärr, jag har jobbat i snart tio år och har mött otaliga klottrare och inte en enda har bemött mig eller kunderna på ett respektfullt sätt, utfört det som de vill göra och gått därifrån. Alla som jag har kommit i närkontakt med har varit hotfulla, otrevliga, sexistiska, homofoba allmänt dumma i huvudet.

      Jag vill inte gå till jobbet och behöva möta dessa individer som förpestar min vardag, kränker mig som person och utsätter både sig själva och andra för livsfara.

      Därav en tunneltågförares nolltolerans.

  3. Kanske inte ditt bord – men vet Emteärrhoran varför man måste använda knappen för att öppna dörrarna på pendeltågen?

    Och så vill jag lägga till att jag gillar bloggen! Alla slags inblickar från golvet på olika arbetsplatser, vare sig det är restaurangkök eller MTR, är bra läsning.

  4. I somras när det var så där förbaskat varmt fick trafikanterna själva öppna dörrarna på pendeln. På grund av värmen alltså. Om, och i så fall varför det är så nu vet jag inte.

  5. Dom är inte särskilt miljöorienterade heller, dom där klottrarna. Ibland kan man se uppmaningar om att man inte ska kasta använda färgburkar i naturen, men när dom har varit och klottrat på en betongvägg nånstans så ligger det nästan alltid en 12-15 tomma sprayburkar på marken bredvid.
    (Dessutom – om jag tar ut mina gamla trädgårdsmöbler och ska spraya på lite rostskydd på några fläckar stora som ett par 5-kronor så kommer grannkäringen ut och börjar banka på mitt huvud med en kvast samtidigt som hon ylar om att jag förstör ozonlagret. Jag har använt samma burk i 3 år nu, och den är fortfarande inte tom. Klottrarna använder 10-12-15-20 burkar för bara en målning, men bara för att dom är ”missförstådda konstnärer” så ska det alltså vara ok för dom att förstöra ozonlagret, eller…?)

Kommentera

