Om bloggen

Namnet kommer sig av diverse skällsord vi får kastade efter oss till vardags. Connexhora var något av det vanligaste, men eftersom vi är moderna uppgraderade vi till nya företagsnamnet Veolia, men nu när det blivit regimskifte i tuben kör vi helt enkelt på emteärr. Vi som skriver här kommer från Stockholm och jobbar på TUB1 som förare. Teamet består av en skribent, två bildmakare, fem infosamlare och alla kollegor som mejlar in smått och gott om arbetsdagen.

Tanken med bloggen var att förmedla litet grann av den maskin kollektivtrafiken verkligen är, blandat med litet sedvanlig arbetarbitterhet, sarkasm och en strimma hoppfullt ljus någonstans.

Bloggen är alltid öppen för fler skribenter/medarbetare att ansluta. Maila oss på veoliahora@gmail.com.

16 responses to “Om bloggen

  1. Saknar ibland livet i tuben, på nåt konstigt sätt..

  2. Ska n i döpa om er till ”Hongkong”-hora nudå???
    Eller Käppkineserna???

  3. Vad fint! Den här ska man läsa. 🙂

  4. Hur går jag till väga för att få arbeta som spärrvakt? Har skickat otaliga ansökningar men utan nån som helst respons. MVH Karin

    • Gå in på http://www.mtrstockholm.se, där finns mängder kontaktinformation. En stor del av rekryteringen sägs ske externt sedan MTR tog över, eventuellt är det då de enskilda bemanningsföretagens personal som man får lära känna för att få reda på vad det är de söker. Ny spärrpersonal verkar utbildas hela tiden fnv.

      Efter ett snack med vänner som jobbar i spärren menar de att spx på deltid anställs oftare än heltid.

      Det personliga brevet är mycket viktigt när man söker till tutf eller spx.

  5. Tackar för en trevlig och intressant blogg!

    Arbetade -88 och -89 vid Liljeholmen (utbildning för alla tre banorna).
    Då fick man köra C4, C6 och ibland C5, det var tider det. Fast C6 kunde man ju vara förutan förstås! 😉

  6. Tack för mycket intressant och välbehövlig läsning just nu i snökaoset och stressen..

    Dock vore det kanske bra med en ordlista; så att vi som är utomstående slipper gissa vad alla interna termer betyder. : )

  7. Tack, allihop! Jag och infosamlarna bugar och bockar!

    Zaz: ordlista är på gång. 🙂

  8. …jag började sammanställa ord jag inte fattade medan jag läste igenom bloggen.

    Efter ett tag upptäcke jag att jag kunde lista ut några av orden själv.. dock kom jag kanske inte fram till samma innebörd som ni. :b

    ivf. jag klistrar in listan nedan, i hopp om att den kommer till nöje eller nytta;
    ——————————–
    TLC – trafikledningscentralen
    TB – Trafikbefäl
    TL – Trafikledare
    C20 – Ny tunnelvagn. Se wikipedia om C20
    C20F – Inkognito. Se C20.
    Koppelåkare – puckon. (underförstått; ‘som åker mellan vagnarna istället för i dem’)
    vändbrygga, brygga, bryggan – insticksspår med plats för parkering/vändning av tåg. återfinns i alvik, brommaplan, gullmars, hötorget
    PUT – person under tåg
    C6 – Äldre tunnelvagn. (även C7-8-4-13-etc)
    OV – ordningsvakt
    TUTF – Tunneltågsförare

    ‘en arton’ – Se Linje 18, liknande även:
    nitton – Se Linje 19
    sjutton – Se Linje 17

    ITV – tvskärmarna vid plattformsänden
    Svampen – Nödbromsknapp i hytten.
    plattor – nedslitningar i tåghjulen till följd av inbromsningar
    TUB1 – Gröna linjen
    TUB2 – …Röda linjen?
    TUB3 – isf. blå linjen?
    silverfisk – se C20
    Linje 19 – Hässelby strand-Hagsätra
    Linje 18 – Alvik-Farsta strand
    Linje 17 – Åkeshov-Skarpnäck
    Linje 14 – Mörby-Fruängen
    Linje 13 – Ropsten-Norsborg
    Linje 11 – Akalla-Kungsträdgården
    Linje 10 – Hjulsta-Kungsträdgården

    V1-3 – Vagn 1-3 (räknat från vilket håll?)
    V4 – eee… va?

    pfd – plattforms dnånting

    P – nån person???
    A – nån annan person?
    J – nån person?
    E – nån person?
    F – nån person.

    Trycka P – Nånting man kan göra som förare som ibland magiskt städar undan felkoder.

    Guppet – Bron till Gullmarsplan

    sth – största tåghastighet?

    Tur 1,2,3,…,n – Varje vagns turnummer? (ökar under dagen efter varje avgång?) / eller varje vagns id. / eller varje linjes id / nog en planerad rutt för ett visst tåg. / nånting med schemat iaf.

    IDU – ??
    motan – motsatt riktning (tunnelbanan, som har dubbelspår överallt, har vanligen vänstertrafik)
    tittskåp – ??
    sekundär mod – nånting dåligt?
    TX – Trafikexpeditör?
    SPX – spärrvaktspersonal?
    passknapp – knapparna på tågdörrarna som aldrig används
    evenemangståg – specialinsatt tåg att köra när det ska sparkas boll på råsunda eller skrålas musik i globen och liknande.
    trasan – Trasig vagn
    vantringståg – låter som nånting på en segelbåt
    TRI – ??
    Grönt läge – Tågen åker normalfort.
    Gult läge – Det regnar, tågen åker långsamt
    Rött läge – Tågen åker jättelångsamt.
    PLE – passledning?
    DLC – downloadale content?
    IDTS – infoskyltarna i taket (och deras bakomliggande system – kom ihåg att punkt betyder tidtabell)
    gnet – extrajobb
    22vagn – C22? står inte med på sl.se, men den sidan har väl inte uppdaterats sen hedenhös.
    börvärde- nånting med signalsystemet?
    1031 – felkod
    YTL – ???
    HAG – Hagsätra
    HÄS – Hässelbystrand
    [För nästan alla andra trebokstavsförkortningar hos sl, se http://teamsthlm.se/wiki/index.php/SL-f%C3%B6rkortningar.%5D

  9. Hej!

    Ett par länkar till bilder på C4 och C5 (också benämnd ”Silverpilen”, fanns endast 8 vagnar):

    C4: http://www.tramways.com/subways/stockholm/c42505max.jpg

    C5: http://www.tramways.com/subways/stockholm/c52904max.jpg

  10. I Laholm finns ingen tunnelbana – och jag saknar det ej heller – hälsar Josef B. 😉

  11. Komplettering/rättning av ordlistan:

    IDU – Internal Display Unit (datorskärmen som visar tågstatus, öppna/stängda dörrar osv)
    tittskåp – Skåpet ITV-monitorer sitter i
    sekundär mod – motsvarande felsäkert läge på en PC. Du kan inte göra ett jävla någe, och t om att göra ingenting går långsamt. Typ.
    TX – Trafikexpedition, tutf:ares närmaste administrativa chef
    SPX – spärrexpeditör
    vantringståg – tåg som går i skytteltrafik mellan ändstation och 1-3 stationer framåt i ”rätt” tid, möter upp sena turer och tar över dom ut till slutstation.
    TRI – TRI TUB är regelboken för tutf & annat löst folk som arbetar nära/på spåren.
    PLE – gammalt ord för TX (personalledning)
    DLC – driftledningscentralen, de man anmäler trasiga hissar & dylikt till
    22vagn – C20-vagn som börjar på 22, har annat ventilationssystem än 20xx och 21xx
    börvärde- den för tillfället högsta tillåtna hastigheten. Om tåget framförs snabbare än börvärdet slår nödbromsen till (mer än 7km/h snabbare i mer än 3 sek, eller nåt sånt)
    1031 – inte bara felkod, utan ond felkod med syftningsfel i beskrivningen ”mindre allvarligt fel på ATP”, betyder att tåget KAN gå i nödbroms lite hursomhelst, och oftast att P-knappstryckning med medföljande snigelkörning är nödvändigt från slutstation.
    YTL – Yttre TrafikLedare, nya fina ordet på basjävlar. Eller TB, som de kallas om man ska vara fin i kanten.

  12. Hm, ni har väl inte gått och dött alldeles? Ni är saknade!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s