Namnet kommer sig av diverse skällsord vi får kastade efter oss till vardags. Connexhora var något av det vanligaste, men eftersom vi är moderna uppgraderade vi till nya företagsnamnet Veolia, men nu när det blivit regimskifte i tuben kör vi helt enkelt på emteärr. Vi som skriver här kommer från Stockholm och jobbar på TUB1 som förare. Teamet består av en skribent, två bildmakare, fem infosamlare och alla kollegor som mejlar in smått och gott om arbetsdagen.
Tanken med bloggen var att förmedla litet grann av den maskin kollektivtrafiken verkligen är, blandat med litet sedvanlig arbetarbitterhet, sarkasm och en strimma hoppfullt ljus någonstans.
Bloggen är alltid öppen för fler skribenter/medarbetare att ansluta. Maila oss på veoliahora@gmail.com.
Saknar ibland livet i tuben, på nåt konstigt sätt..
Ska n i döpa om er till ”Hongkong”-hora nudå???
Eller Käppkineserna???
Nej.
Vad fint! Den här ska man läsa. 🙂
Hur går jag till väga för att få arbeta som spärrvakt? Har skickat otaliga ansökningar men utan nån som helst respons. MVH Karin
Gå in på http://www.mtrstockholm.se, där finns mängder kontaktinformation. En stor del av rekryteringen sägs ske externt sedan MTR tog över, eventuellt är det då de enskilda bemanningsföretagens personal som man får lära känna för att få reda på vad det är de söker. Ny spärrpersonal verkar utbildas hela tiden fnv.
Efter ett snack med vänner som jobbar i spärren menar de att spx på deltid anställs oftare än heltid.
Det personliga brevet är mycket viktigt när man söker till tutf eller spx.
Tackar för en trevlig och intressant blogg!
Arbetade -88 och -89 vid Liljeholmen (utbildning för alla tre banorna).
Då fick man köra C4, C6 och ibland C5, det var tider det. Fast C6 kunde man ju vara förutan förstås! 😉
Tack för mycket intressant och välbehövlig läsning just nu i snökaoset och stressen..
Dock vore det kanske bra med en ordlista; så att vi som är utomstående slipper gissa vad alla interna termer betyder. : )
Tut tut! Bra blogg 😀
Tack, allihop! Jag och infosamlarna bugar och bockar!
Zaz: ordlista är på gång. 🙂
…jag började sammanställa ord jag inte fattade medan jag läste igenom bloggen.
Efter ett tag upptäcke jag att jag kunde lista ut några av orden själv.. dock kom jag kanske inte fram till samma innebörd som ni. :b
ivf. jag klistrar in listan nedan, i hopp om att den kommer till nöje eller nytta;
——————————–
TLC – trafikledningscentralen
TB – Trafikbefäl
TL – Trafikledare
C20 – Ny tunnelvagn. Se wikipedia om C20
C20F – Inkognito. Se C20.
Koppelåkare – puckon. (underförstått; ‘som åker mellan vagnarna istället för i dem’)
vändbrygga, brygga, bryggan – insticksspår med plats för parkering/vändning av tåg. återfinns i alvik, brommaplan, gullmars, hötorget
PUT – person under tåg
C6 – Äldre tunnelvagn. (även C7-8-4-13-etc)
OV – ordningsvakt
TUTF – Tunneltågsförare
‘en arton’ – Se Linje 18, liknande även:
nitton – Se Linje 19
sjutton – Se Linje 17
ITV – tvskärmarna vid plattformsänden
Svampen – Nödbromsknapp i hytten.
plattor – nedslitningar i tåghjulen till följd av inbromsningar
TUB1 – Gröna linjen
TUB2 – …Röda linjen?
TUB3 – isf. blå linjen?
silverfisk – se C20
Linje 19 – Hässelby strand-Hagsätra
Linje 18 – Alvik-Farsta strand
Linje 17 – Åkeshov-Skarpnäck
Linje 14 – Mörby-Fruängen
Linje 13 – Ropsten-Norsborg
Linje 11 – Akalla-Kungsträdgården
Linje 10 – Hjulsta-Kungsträdgården
V1-3 – Vagn 1-3 (räknat från vilket håll?)
V4 – eee… va?
pfd – plattforms dnånting
P – nån person???
A – nån annan person?
J – nån person?
E – nån person?
F – nån person.
Trycka P – Nånting man kan göra som förare som ibland magiskt städar undan felkoder.
Guppet – Bron till Gullmarsplan
sth – största tåghastighet?
Tur 1,2,3,…,n – Varje vagns turnummer? (ökar under dagen efter varje avgång?) / eller varje vagns id. / eller varje linjes id / nog en planerad rutt för ett visst tåg. / nånting med schemat iaf.
IDU – ??
motan – motsatt riktning (tunnelbanan, som har dubbelspår överallt, har vanligen vänstertrafik)
tittskåp – ??
sekundär mod – nånting dåligt?
TX – Trafikexpeditör?
SPX – spärrvaktspersonal?
passknapp – knapparna på tågdörrarna som aldrig används
evenemangståg – specialinsatt tåg att köra när det ska sparkas boll på råsunda eller skrålas musik i globen och liknande.
trasan – Trasig vagn
vantringståg – låter som nånting på en segelbåt
TRI – ??
Grönt läge – Tågen åker normalfort.
Gult läge – Det regnar, tågen åker långsamt
Rött läge – Tågen åker jättelångsamt.
PLE – passledning?
DLC – downloadale content?
IDTS – infoskyltarna i taket (och deras bakomliggande system – kom ihåg att punkt betyder tidtabell)
gnet – extrajobb
22vagn – C22? står inte med på sl.se, men den sidan har väl inte uppdaterats sen hedenhös.
börvärde- nånting med signalsystemet?
1031 – felkod
YTL – ???
HAG – Hagsätra
HÄS – Hässelbystrand
[För nästan alla andra trebokstavsförkortningar hos sl, se http://teamsthlm.se/wiki/index.php/SL-f%C3%B6rkortningar.%5D
Hej!
Ett par länkar till bilder på C4 och C5 (också benämnd ”Silverpilen”, fanns endast 8 vagnar):
C4: http://www.tramways.com/subways/stockholm/c42505max.jpg
C5: http://www.tramways.com/subways/stockholm/c52904max.jpg
I Laholm finns ingen tunnelbana – och jag saknar det ej heller – hälsar Josef B. 😉
Ja, troligen sa det ar
Komplettering/rättning av ordlistan:
IDU – Internal Display Unit (datorskärmen som visar tågstatus, öppna/stängda dörrar osv)
tittskåp – Skåpet ITV-monitorer sitter i
sekundär mod – motsvarande felsäkert läge på en PC. Du kan inte göra ett jävla någe, och t om att göra ingenting går långsamt. Typ.
TX – Trafikexpedition, tutf:ares närmaste administrativa chef
SPX – spärrexpeditör
vantringståg – tåg som går i skytteltrafik mellan ändstation och 1-3 stationer framåt i ”rätt” tid, möter upp sena turer och tar över dom ut till slutstation.
TRI – TRI TUB är regelboken för tutf & annat löst folk som arbetar nära/på spåren.
PLE – gammalt ord för TX (personalledning)
DLC – driftledningscentralen, de man anmäler trasiga hissar & dylikt till
22vagn – C20-vagn som börjar på 22, har annat ventilationssystem än 20xx och 21xx
börvärde- den för tillfället högsta tillåtna hastigheten. Om tåget framförs snabbare än börvärdet slår nödbromsen till (mer än 7km/h snabbare i mer än 3 sek, eller nåt sånt)
1031 – inte bara felkod, utan ond felkod med syftningsfel i beskrivningen ”mindre allvarligt fel på ATP”, betyder att tåget KAN gå i nödbroms lite hursomhelst, och oftast att P-knappstryckning med medföljande snigelkörning är nödvändigt från slutstation.
YTL – Yttre TrafikLedare, nya fina ordet på basjävlar. Eller TB, som de kallas om man ska vara fin i kanten.
Hm, ni har väl inte gått och dött alldeles? Ni är saknade!