Service är A och O

Veoliahoran fick idag hem Hela resan, SLs lilla propagandatidning för oss som jobbar i kollektivtrafiken. Denna gång avhandlades ämnet ‘med kunden i fokus’. SL meddelar att det nu för fullt arbetas med att få ett bättre kundtänk, bland annat håller man på med ett serviceexperiment på tre pendeltågstationer och sex tunnelbanestationer. Frasen ‘kunden har alltid rätt’ dras ett par gånger i numret och som förare är det lattjo att få veta att den där ‘Going for green’-utbilningen, som spärrisarna satt i mässen och hade görskoj åt, kommer att stjälpas över även på oss nu under hösten. Utbildningens syfte är att vi ska få lära oss att plocka ner en kund från ett rött eller gult tillstånd till ett grönt, dvs ett lugnt sådant.

En kvart efter att Veoliahoran garvat klart åt det hela konstaterades det att nejmenjävlar vad det kan bli skoj att få se vad vi ska drillas i denna gång. På den senaste serviceutbildningen fick vi på kursen se en cheesy film om en sjöstjärnekastande ung man och prata om stationsuppehåll. När man bara har 10-15 sekunders tid per station är det svårt att vara en service-minded alltiallo. Vi kan typ le, ge en färdhänvisning om så önskas eller be resenären kontakta spärrvakten. Om spärrisen nekat resenären hjälp kan vi kontakta TLC om detta, and that’s it. Det är således rätt begränsat vad vi kan göra på plats med kundservice, men då har vi inte ens räknat in alla de fall av krypkörning när några fyllon vill åka tunnelbana och raglar upp på en plattform, ropandet till TLC om några har tappat ex. en mobil på spåret och behöver hjälp, eller letandet efter kvarglömda föremål som är daglig praxis, eller att köra vilsna barn som föräldrarna har glömt ta med sig när de klivit av.

Service är en stor fråga och det ska därför bli spännande att se vad Going for green-utbildarna uppfattar som service. Fortsättning följer…

12 svar till “Service är A och O

  1. Jag kommer ihåg en skrift om dörrsäkerhet i tuben som jag hade när jag jobbade som tutf för flera år sedan. Där stod det bl.a.:

    ”Vi prioriterar i följande ordning:
    1. Säkerhet
    2. Punktlighet
    3. Annan service”

    Det var helt rätt tänkt enligt min åsikt, och att försöka få förare att vända på 2 och 3 (vi får verkligen hoppas att säkerheten får behålla sin topplacering…åtminstone teoretiskt sett) är fullständigt åt helvete.

    Mvh Tim

  2. Jag gillar de små teckningarna. Om jag orkar ska jag scanna dom snart.

  3. Bli inte förvånad om de skickar dig till VÄS fö att gå den 8 timmar långa utbildningen som skulle ta max 1 timme om alla är tysta och bara håller med utbildaren då det endå bara är ett litet häfte ni ska gå igenom. Skit tråkig utbildning var det förresten så ha inga förväntningar.

  4. TimK: Håller helt med. Samma punkter gäller idag, det känns konstigt att de helt plötsligt ska möbleras om. 1 och 2 är trots allt viktigast.

    eek: Ja, gör det! Är jättenyfiken!

    Spike: 8 timmar!?!

  5. violhoran: Men du har ju redan sett dom om du läst tidningen, menar dom där fina illustrationerna med den glada kollegan som pratar vid middagsbordet om hur han hjälp en kund.

  6. eek: GARV! Ja, just det! Hade sånär glömt bort dem under dagens slit. De är ju jättesöta.

  7. Det roligaste är ju att om kunden är i läge grön så är han Nöjd och glad, i läge gul lite orolig men ingen fara och i läge dör är han/hon BESTÖRT haha

    När ma frågar Bestörta?? Vafan, ni menar FÖRBANNADE?? säger de ehh neeeejeee bestörta..och man ba hallåååååå ingen har använt det här ordet när man mår så på säkert 150 år…

    Men utbildningen är nice. Man får tom EN KOPP KAFFE UT AUTOMATEN!!! plus ett havreflarn så de öser på med mutor…

  8. Bestörtning är väl snarare vad spärrvakten känner efter att ha fått bevittna trafikantens ilska?

  9. Veoliahora: Ja 8 timmar, men du kan dra igenom den på en timme, när jag gick den så fick vi gå hem 3 ½ timme tidigare. Men ja, tråkig utbildning är det, du kan få häftet av mig om du vill.

  10. mise: Ordet bestört får mig osökt att tänka på pilsnerfilm av någon anledning. Nej, kan inte heller komma på någon som skulle använda det uttrycket nu.

    Jag ser fram emot havreflarnet, eller kanske de där vita hårda kakorna med rosa sockerkristyr de ibland lyxar till det med.

    Spike: Tack för erbjudandet! Men jag tar nog och skjuter Going for green på framtiden så länge det är möjligt. Med tanke på att ATO-utbildningen som skulle skett under Farstaavstängningen aldrig blev av kan det bli så att vi slipper GFG.

  11. VH: Det försökte jag också men ack så skickade de jävlarna mig till Väs och deras skitlokaler.! Tvi! GFG är en överskott på pengar kurs Veolia slängt ihop så du ska nog se att du får gå den endå vare sig du vill eller inte. Har du tur kanske du får en bio biljett också;-)

  12. Detta kanske var någon som inte gått going for green:

    Del två:

    Stationen är: Medis Norra.

Lämna en kommentar