En evig väntan på något gott

Morgonen började med en lång väntan på bussen eftersom tunneltågtrafiken var inställd utomhus. Kön ringlade sig lång och bred vid busshållplatsen och tvåhundra meter bakåt, många hade väntat i över tjugo minuter och stämningen i kön var varken hätsk eller uppsluppen; snarare sammanbiten och målmedveten. När man har ett jobb måste man åka dit, så är det ju bara. Många valde att åka tidigare än vanligt för att komma fram i tid. En dam var ute två timmar i förväg för att försäkra sig om att hon hann till jobbet, som tur var hade hon klätt sig varmt och var trots den arla morgonstunden på ett riktigt gott humör. Med termosen i näven och väskan på axeln inväntades bussen, som till slut äntligen kom. När den gjorde det var det i dubbel upplaga; bägge bussarna fylldes snabbt och färden mot arbetet började.

På Gullmarsplan var stämningen blandad. God var den på grund av att vi sällan ses så många på en och samma gång. Ibland kan det gå en månad eller två innan man ser en kollega igen på grund av hur våra scheman ligger. Alla som var på plats laddade för att köra tåg, beskedet vi fick var att elva tåg rullade på linjen och att varje förare körde ett varv för att sedan bli avlöst söderut. Ändstationer var Kristineberg (där växeln hade grävts fram under natten) och Gullmarsplan. Ersättningsbussarna mot Hässelby strand gick från Thorildsplan. Vid avlösning i Gullmarsplan skulle turnummer och namn på avlösaren rapporteras till PLE, som förde lista över vilka det var som stod på tur för att köra. När man kom in hamnade man längst ned på listan. Några förare fick i uppdrag att köra spärrexpeditörer med flera mellan de stationer dessa skulle arbeta på. Andra gick ned på plattformarna eller i biljetthallen för att vara behjälpliga. Det som drog ner stämningen var förstås tanken på det morgonkaos resenärerna fick uthärda. Innan busstrafiken blev tätare under rusningen hade det gått lång tid mellan bussarna, vilka hade hunnit bli smockfulla redan på första hållplatsen. När de sedan kom till nästa hållplats var det problem för de väntande resenärerna att komma med.

Alla undrade vi förstås när tågtrafiken skulle komma igång. En kollega nämnde att en teknisk utredning av vädrets inverkan på bromskraften gjordes av TBT och att ett första resultat på den skulle vara tillgängligt idag. Snöblås, avisningsmaskin med mera skulle vara på gång, inflikade en annan och på radion hörde man att loken var ute och arbetade längsmed banans utomhussträckor. En tredje kollega berättade att en montör skulle titta efter isbildning på bromblocken under dagen, ett fenomen som förmodligen inte uppstod då tågen mestadels kördes under jord och aldrig hann samla på sig tillräckligt mycket snö på vare sig strömskor eller bromsblock. En sak som talar för att trafiken skulle kunna komma igång är att det har varit uppehåll under dagen och gröna linjen kunde, efter att förarna hade ropat om att isbildningen hade försvunnit (tågen hackade sig inte fram där längre), äntligen börja stanna vid Gamla stan, söderspår, igen. Om isen på strömskenorna smälter bort eller avisningsmaskinen får arbeta ordentligt hela dagen kan prognosen för trafiken komma att se mycket bättre ut. De längre tublinjerna kommer säkerligen att prioriteras, framförallt linje nitton som kör hela vägen från Hagsätra till Hässelby och därmed kan ta med sig resenärer från de andra linjerna norrut. I nuläget har ingen information om trafikläget under veckan kommit, våra dagkommenderingslistor ser dock ut som vanligt med de ordinarie tjänstepaketen.

Uppdatering om morgondagen: Krisledningsgruppen för MTR Stockholm skriver att ”det finns en risk att detta trafikläge i stort kommer att kvarstå även under morgondagen”. SL har redan lagt upp på sin hemsida att så är fallet och även SvD rapporterar om det.-

Ersättningsbussarna på gröna linjen går från:

Thorildsplan:

På andra sidan Drottningholmsvägen, vid T-uppgången mot gymnasiet.

Gullmarsplan:

Bussarna går från bussterminalen en trappa upp, ta rulltrappan från biljetthallen.
Skarpnäckbussarna – hållplats Y.
Farsta strand-bussarna – hållplats O.
Hagsätrabussarna – hållplats N.

Övriga bussar går i nära anslutning till tunnelbanan. Undantag finns självklart, en del stationer har ingen ersättningstrafikhållplats nära beroende på läget. Exempel på det är Skärmarbrink och Kristineberg.

Klä er varmt (glöm inte mössan och långkalsongerna!), ta gärna med en termos med något att dricka så att ni blir varma inifrån och ut -det hjälper bra när det är så kallt ute som det har varit de senaste morgnarna. Väntan kan bli lång både till och från jobbet. Information på plats är mest koncentrerad till knutpunkterna där byten mellan olika trafikslag finns. I norr- och söderort är varje tunnelbanestation bemannad med spärrexpeditör. (I Gullmarsplan finns de på plattformen, i biljetthallen och i mitten av bussterminalen, precis utanför dörrarna.) Fler resurser styrs om till information nu, men de är som sagt placerade kring större bytesstationer.

Alternativ:
SL har gått ut med att resegarantin gäller även imorgon, det går därmed att beställa taxi (ring gärna kvällen innan och boka, det är svårt att komma fram på telefon). Dyrt? Ett billigare alternativ är att kolla vad grannen eller någon bekant som har bil tycker om carpool/bilpool (länk 1, länk 2), fråga om du kan få skjuts om du vet att ni ska åt samma håll. Var ute i god tid även där -det blir snabbt köer på Essingeleden. Bor du relativt nära vatten? Titta på färjetrafiken. Många färjor kan man åka på med SL-kort och någon kanske funkar för just dig.

MH med kollegor skickar varma tankar till alla stockholmsresenärer som tappert går upp tidigare för att kunna åka till jobbet och även till alla i trafiken runt om i landet där det har varit stora problem överlag.

Mer att läsa:
Ingen trafik med tunnelbana på yttersträckor -SEKO klubb 119 (tunnelbanefack)
Allvarliga incidenter i tunnelbanan i samband med kaos och dålig bromsverkan – SAC- DSTS (tunnelbanefack)
SL, SL, SL. Har ni hört mig att jag är förbannad! -resenär skriver om sin resa hem i lördags
Lilla mosmenyn skriver om sin lördag i spärren
SvD:s läsare berättar om resan till jobbet på måndagsmorgonen
Fast i snön – du kan bli av med lönen -SvD skräms
Trafikkaos i grannländerna – SvD om ett insnöat norden
Kylan främsta fienden vid ”nya” ändstationen -DN läser av trafikläget vid Thorildsplan
Räkna med försenad hemkomst -DN skriver om måndagstrafiken utan att ha åkt blå linjen hela vägen
De ansvarar för den spårbundna trafiken -DN reder ut begreppen på begäran från läsare
DN avslöjar: SL får ny VD

-03:21 -Redigerat för att länka att resegarantin gäller till SL:s meddelande, gå ner till sjätte stycket på den sidan. Där står det att garantin gäller, upp till 800 kr.-

10 svar till “En evig väntan på något gott

  1. Åkte precis hem (åkte in till stan via en annan – problemfri väg som ej var tillgänglig åt andra hållet) och vill bara ge era kollegor vid Thorildsplan en stor eloge för att de var trevliga, glada och hjälpsamma trots att det var 15 minus och klockan halv åtta på kvällen. Detta sa jag även till dem.

    Lite fånigt dock att somliga fick för sig att tränga sig var en bra idé.

  2. Jag är en av dom som är trött och irriterad på hur denna, som jag ser det, brist på åtgärder mot dessa ständiga förseningar pga av kyla & snö.

    Men då dessa fel knappast kan läggas på de som jobbar som ”fotfolk” utan snarare de högre upp som har ansvar för att se till att förebyggande åtgärder utförs vill jag passa på och tacka er som kämpar på för att försöka få detta att funka, trots allt. Tack!

  3. Wow, tack, vilken nyttig information, hoppas din arbetsgivare läser och tar efter, det här gör i alla fall att min förståelse för de annars så anonyma problemen – växel- eller vagnfel, helt plötsligt betyder något. En eloge till dig MH.

  4. Jag tog också gröna från Thorildsplan runt 16-tiden idag och kan inte annat än att hålla med om att alla de som tillhörde SL var trevliga och hjälpsamma .. stor eloge!

    Men .. det kom ett tåg som det stod ingen påstigning på, även om det stannade och öppnade dörrarna, varpå föraren påkallade att ingen påstigning skedde.

    En tjej som pratade i telefon gick på och försvann med den, undrar vart hon hamnade tillslut.. haha.

  5. Är du säker på att resegarantin gäller imorgon? När man läser om den på SLs hemsida låter det här som ett fall då den inte borde gälla, http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=83

    har du en länk?

    Tack för bra texter

    • Jag är säker. Har lagt till en länk längst ned i inlägget nu, där kommer man direkt till SL:s information om tisdagen. 🙂

    • ”När trafiken lamslås av kraftiga oväder, som innebär mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner.”

      Denna text tolkar jag som att flera viktiga samhällsfunktioner ska vara utslagna, inte bara delar av den spårbundna. Som sagt står det även på sl.se att garantin gäller. Det är dock inte lär att få tag på en bil men jag hade tur och lyckades stoppa en precis när jag kom ut på gatan. Är fjärde gången bara denna månad jag fått ta taxi pga kraftiga förseningar, börjar nästan bli lite bortskämd ;).

  6. Jag har läst MH:s välskrivna blogg ganska länge nu. Det är alltid intressant läsning.

    Ville bara säga tack. Tack för att ni sliter och gör ert bästa för att alla i Stockholm ska kunna ta sig runt, trots det hiskeliga vädret. Det är många små hjärnor som ylar på stan för tillfället. Folk som inte begriper bättre. Strunta i vad de säger. Vi är många som är tacksamma.

  7. Tack för informationen.
    SL har endast knapphändig info på hemsidan.
    Det känns ju mer motiverat med trafikstopp om det innebär allvarliga risker.
    Den officiella informationen från SL tolkar jag bara som att det är lite frost på spåren som borde gå att köra bort i en handvändning.
    Tack!

  8. Pingback: En stads blodomlopp. « Inquietum es cor nostrum donec requiscat in Te

Lämna en kommentar