Inställd trafik utomhus

Senaste nytt:
MTR Stockholms krisledningsgrupp sammankallades söndagen den 21 februari kl 19.30. Den fattade beslutet att från klockan 23 igår ställa in utomhustrafiken på röd och grön linje. Gröna linjen kör mellan Gullmarsplan-Fridhemsplan, Röda linjen kör mellan Mörby Centrum och Liljeholmen samt Ropsten och Liljeholmen. Orsaken är att de senaste dygnens snöfall och kyla riskerar att påverka tågens bromsförmåga. Trafiken utomhus ställs därmed in av säkerhetsskäl. Säkerheten är prioritering nummer ett i tunnelbanan och beslutet är riktigt. Det är frustrerande och fruktansvärt för alla stackars stockholmare som ska åka till jobbet nu på morgonen (ca. 500.000 åker med tuben varje dag, MH är en av dem). Tänk dock på scenariot med glidande tåg i kombination med mobiltappande eller liknande.

Den blå linjen kommer att trafikeras som vanligt, men kör förbi Kista. ”Ersättningsbussar är beställda, men kommer sannolikt inte att täcka alla behov då det är stora störningar i SL-trafiken som helhet. Totalt är ca 60-70 bussar planerade i nuläget.”

Stationerna kommer att vara bemannade, på viktiga knutpunkter kommer det finnas förstärkning/extra bemanning. Biljettköp/betalning ska ske som vanligt, ersättningsbussarna har inte möjlighet att ta betalt utan biljett bör därför lösas i spärren. SL:s resegaranti gäller. Både arbetsledning och trafikledning har extrabemanning. Som MH tolkar det kommer den här arbetsdagen att handla mycket om information. Vi skickar därför en extra varm tanke och lite extra styrka till spärrexpeditörerna, kundservicevärdarna och plattformsvakterna som kommer tala sig hesa idag.

Vi förare ska kontakta TX och kolla våra tjänster, då det på grund av trafikbegränsningen inte kommer att kunna köras ut för många tåg från depåerna.

Läs mer:
Klubb 119:s blogg, DN1 + DN2.

16 svar till “Inställd trafik utomhus

  1. 1987 var medeltemperaturen i januari lägre än i år. Jag vill också minnas vintrar i början av 90-talet när jag gick på gymnasiet där temperaturen låg lägre än -20. Tunnelbanan fungerade i bägge fallen. Det kan visserligen bero på att de gamla vagnarna klarade kylan bättre, men jag ser även ”vagnar som inte klarar kyla” som ett kompetensproblem för den som driver trafiken.

  2. Problemet med ersättningsbussar är ju att det går åt väldigt många för att täcka ett fullsatt 8vagnars tåg… ungefär lika med Omöjligt.

  3. Tack för informationen och bra att ni tänker på Säkerheten 🙂

    Som tur kan jag ta mig till stan via Solna C och blåa linjen….

    • Varsågod, håller med om att det är bra att arbetsgivaren tänker på säkerheten. Tycker synd om stockholmarna bara. Förhoppningsvis rullar trafiken igång på gröna och röda linjerna snart. MTR och TBT håller på med en teknisk undersökning, resultatet ska tydligen komma nu under måndagseftermiddagen.

  4. Jaha, och nu kommer istiden! Snö, is och minus 30 året om! Kanske vi kan lägga ner tunelbanan och åka bil?
    Och förövrigt rösta på Piratpartiet!

  5. Vad gör förarna nu när alla tåg är inställda på stora delar av gröna och röda linjerna?

    • Turas om att köra de tåg som går genom stan, rycker in som informatörer på plattformar, assisterar spärrvakter och liknande. De som har fridag idag är lediga.

  6. vad händer i morgon tisdag? Kör ni då?

    • Utomhustrafiken för gröna och röda linjerna är dessvärre inställd imorgon också, tågen kör bara genom stan igen och bussar ersätter, från Thorildsplan, Gullmarsplan och Liljeholmen.

  7. Min anställning till trots var jag naiv nog att tro att man på eftermiddagen hade skrapat ihop iaf en hyffsad mängd bussar och tänkte göra ett försök från Guppet, så illa kan det ju inte vara, lite trångt och väntan, men ändå, någongång kommer man fram. Men att det var pyttesmå enkelbussar och att folk skulle helt sonika börja SLÅSS för att komma med hade jag faktiskt inte förväntat mig.

  8. Jag vet också flera vintrar som var kallare på 90-talet – men dom var ändå mycket sämre (för oss som gillar snö) än denna vinter, eftersom det aldrig var kallt någon längre tid i sträck.
    Det kom alltid flera perioder med töväder under vintern (och då inte bara enstaka dagar, utan långa perioder på minst en vecka med +grader även på nätterna).

    Det gjorde att det mesta av snön försvann ”undan för undan” och det fick aldrig chans att ”byggas på” som det gjort den här vintern.
    Stora snömängder i kombination med kylan är väl det som ställer till det värst för tågen.

    Lite larvigt tycker jag dock att det är med Kista på Blå linjen (många lär drabbas också – Kista är ju en stor station och det är mycket arbetsplatser där, så många åker till/från denna).
    Tunnelbanan går ju bara 78 km/h som mest och det är dessutom uppförsbacke mot Kista både när man kommer från Husby och Från Hallonbergen, så det kan inte vara så svårt att stanna där – lite ”skills” måste väl förarna ha att kunna stanna när det är halt också.
    Det är ju heller inga växlar där och man åker ju bara utomhus några minuter där när man passerar kista – så isbildning på tågen borde inte vara några större problem

  9. Micke: Jag minns också den vintern. Men kom ihåg att du skriver om medeltemperatur under en hel månad. Den gången var det några få dagar med töväder mellan köldknäpparna. Nu har vi haft konstant kallt unde mycket längre tid.
    Isbildningarna i växlar, under strömskenor och under tåg, har inte haft en chans att töa.

    Växelvärmen funkar också bara till en viss gräns. Om marken under är tillräckligt frusen, sipprar vattnet inte iväg, utan lägger sig som en isklump under strömskenan.

  10. Apropå vintern: här är fakta från dagens SvD-ledare:

    ”Snödjupet i Stockholm är hittills 50 cm, enligt SMHI. Vilket är det högst uppmätta sedan 1982, då det var 64 cm snö. Rekordet, 76 cm, sattes 1909. Medeltemperaturen i vinter, prognosticerad till -4,6 grader, passerades senast 1986/87, då den var -5,2. Längsta sammanhängande period med minusgrader, som i år i Stockholm är 18 dygn, huvudsakligen i första halvan av januari, överträffades vintern 2002/03, då det var minusgrader 21 dygn i sträck. Årets lägsta uppmätta temperatur, igår -20,9 i Stockholm, är den lägsta sedan januari 1987, då det var -25,1 grader.”

  11. Det var trafikproblem förr också. Skillnaden är att nu kan folk kommentera, twittra och blogga mer om det. Förarna som har jobbat i tunnelbanan i trettio år och mer bekräftar att det inte var en dans på rosor då heller.

  12. Här är en kommentar jag skrev till inlägget innan, som torde vara av intresse även här.

    ——
    ”Egentligen började det så smått under juldagarna, då det först kom snö och sedan en hel annandag med regn följd av några dagar med grå och snål kyla. Men den verkliga prövningen kom inte förrän söndag 2 januari — en mellandag trafikfolket inte glömmer i första taget. För tunnelbanan blev det en av de värsta dagarna hittills med i det närmaste totalt stopp på bana 1. Mitt i allt bekymmer fanns dock ett glädjeämne. Bana 2 gick hela tiden så perfekt att man nära nog kunde ställa klockan efter tågtiderna.”

    Inledningen till en artikel i SL:s gamla personaltidning, Spårväg och Buss. Årgång 26, nr 1, januari 1966.
    ——

    Inte ens så länge sedan som vintern 1965-66 var det en dans på rosor alltså.

Lämna en kommentar