Kreativ skadegörelse

Veoliahoran möttes idag direkt av en ny hastighetsbegränsning på 30 från plattformen Gullmarsplan och fram till mitt i backen mot Skärmarbrink. Är det regelrätt slipersbyte på gång eller nya växeln som ska tas bort bara-för-att? Fortsättning följer.

En annan följetong under eftermiddagen var extraturen 77, som hela två gånger tappade klarsignalen och fick diverse roliga felkoder, med resultatet att plåtskrället envist gick i nödbroms och inte ville mer. Det var bara omaktivering av hela tåget som gällde, med stopp i trafiken bakom 77an såklart. Det funkade bra första gången när den krånglade utåt Farsta till. Värre blev det när nästa förare försökte lämna T-Centralen söderut och blev stående i tunneln. Stopp från T-Centralen ut till Thorildsplan hann det bli; tågfan tackade nämligen sin förare med att prompt gå i systeminitierad nödbroms direkt efter omaktiveringen. Tur 77 fick trycka p och permissivköra i 20 upp mot Gamla Stan, där börvärdet äntligen kom tillbaka och tågen bakom kunde fortsätta söderut. Tack och lov skulle nu tur 77 ner i hallen, vilket iallafall garanterade att det fanns ett strultåg mindre på banan.

Och strulade gjorde för tredje gången på kort tid även Nockebybanan, där sträckan på grund av vagnfel återigen kördes med ersättningsbussar. Dessvärre blev stoppet kortvarigt (bara 20 min) så vi som hade hoppats på att få se högfärdspacket Nockebyborna svära ve och förbannelse över SL samt spotta och fräsa som vattendränkta katter fick tji. Strulputtarnas strulbana var idag ändå bana 1, där det blivit banfel på linje 19 på morgonen varpå trafiken kördes glesare än vanligt under morgonrusningen. Förseningarna låg på så mycket som 15-17 minuter och sträckan Högdalen-Hagsätra ersattes med extrabussar. Hur många som hittade till dem är en helt annan femma, den eminenta bloggen Urspårning förklarar varför i dagens inlägg. I vart fall löstes de problemen lagom till att Veoliahoran gick på sitt pass. Happy-happy joy-joy.

Nere i Skarpnäck hanns det med att läsa City, som idag ståtade med rubriken ‘FÖRARLÖSA TÅG SNART HÄR’ (eller liknande) på framsidan. Det visade sig vara en ny sväng på en gammal artikel från senaste SEKOtidningen, där man redogör för att det är signalsystemsbyte på gång till röda linjen runt år 2013 och att det nya systemet ska vara förberett för förarlösa tåg. Den tekniske direktören på SL, Johan von Schantz, är lyrisk och rabblar på om fördelar och turtätheten. City listar ett par städer i Europa som redan kör förarlöst och CE, ordföranden för röda linjens fackklubb (som verkar vara den enda med huvudet i verkligheten), svarar att banan inte är byggd för ett sådant signalsystem. Vilket är sant.

Vi som kör skiten vet att allt kommer paja. Det behövs bara ett växelfel på fel ställe och sedan står tonvis av folkproppade förarlösa vagnar stilla på banan. Eftersom man i Sverige alltid måste inkludera nödöppningsbara dörrar om något skulle hända, kommer inom kort horder av obehöriga springa runt på banan i kaosartad masshysteri. Och då står SL-nissarna där med slipsen i brevlådan. Men Svenssonarna är minst lika lyriska, yrar om moderniteter, turtäthet och att få slippa sura förare. Länge leve trafikanterna, bort med förarna! Kollektivtrafikens gyllene regel visa hänsyn gäller uppenbarligen inte det där med att göra 200 förare arbetslösa…

Personalbristen tycks för övrigt ändå vara stor i vår ärorika kollektivtrafik, ett antal avgångar på diverse olika linjer och banor ställdes in idag på grund av det. Med plankare som tacklar omkull tågförare för att planka med in genom spärren, terrorföräldrar på stan, knarkarfester i Hökarängshissen och fyllon som pissar mot hyttdörren är det svårt att förstå varför en förare inte skulle vilja gå till jobbet… ;-P

Utöver alla vagnfel och någon enstaka fyllefest gubbar emellan på en plattform hände det inte så värst mycket under kvällen. Men en halvtimma innan Veoliahoran skulle hem ropade tur 5 förbryllat upp till TLC om att två snorvalpar skuttat fram vid Farsta Centrum med pulversläckare i händerna och börjat spruta på tåget. Färgburkar i all ära, kids -nu är det uppenbarligen brandsläckare som is the shit! (Jag förstår femmans förvåning, ett mer kreativt exempel på skadegörelse/ordningsproblem har inte skådats på nära ett år. Den gången var det ett gäng purjon som åkte runt mellan olika stationer på röda linjen och kastade Skogaholmslimpor på förarna.) När femman ett tag senare åkte förbi Veoliahorans tåg började Jingle Bells klinga litet i bakhuvudet eftersom hela turens tågsida såg ut att ha blivit bombsprayad med låtsassnö. Ja, jävlar; snart är det jul!

Lämna en kommentar