Lugn lördagskalabalik

Trots långa perioder av lugn och total tristess hände det en del saker denna dag.

Tur 54 fick ett tågbyte GUP norrut samtidigt som föraren på tur 59 ropade på radion att hans tåg var klottrat. Tuschkluddet fanns på hyttdörren och TLC gjorde snabbt upp med jourstäd att de skulle möta turen på T-Cenrtalen norrut och ta bort taggen på plats. Men så blev det inte; när föraren vände tåget i Farsta upptäckte han att några rutor var klottrade, dessutom fanns det mer inne i tåget. Jourstäd ändrades således till tågbyte. Tur 55 fick en dörr nödöppnad på T-Centralen någon timma eller två senare, vilket resulterade i en mindre tågkö. Nu skulle man kunna tro att det bara var linje arton som drabbats av allehanda missöden, men de andra linjerna fick även de en släng av sleven. Tur 67 ropade in en klotterorm på sitt tåg, vilken noterades av TLC. Sådana ormar brukar sällan göra att ett tåg byts, så ej heller denna gången. Utöver ormen var det stora svarta tags framför och efter den, vilket såg relativt missprydande ut när 67:an rullade fram och tillbaka hela dagen ute på banan.

Tur 55 skulle råka ut för ännu mer, denna gång i Farsta strand när tåget skulle lämna stationen och prompt gick i nödbroms. Föraren ropade in och fick trycka P, men i Hökarängen var det dags igen och denna gång drog inte tåget. TLC började förhöra sig om huruvida föraren körde med spaken eller pedalen som säkerhetsgrepp. Svaret blev att fotpedalen användes och rådet blev då att han istället skulle försöka köra med körspaken nedtryckt. Det gick inte så bra. Nästan direkt därefter meddelade TL att föraren skulle tömma tåget i Gubbängen (om han kom dit). Tur 56 fick veta att han skulle få gå på motspår från Hökarängen och förbi trasan. Den senare drogs signalen ur för under tiden. Nu hade någon blivit kvar i tåget trots flera tömningsrop från 55:ans förare och denna någon hade dragit ett nödbromshandtag. Tiden bakom rödljuset var alltså inte sysslolös, föraren gick bak för att släppa ut trafikanten och återställde handtaget. När han väl kom tillbaka till hytten påbörjades transportkörningen norrut mot GUP-bryggan. Flera nödbromsar senare kunde 55:an äntligen sätta sig i V3:an och köra mot Högdalsdepån där ett tågbyte väntade.

Sedan ropade tur 59 in två cyklister i Gubbängen, en annan tur ropade om att ordningsvakterna vid Gullmarsplan hade stått och tittat på medan några trafikanter hindrade dörrarna. Var det godtagbart beteende eller ej, undrade föraren. TLC svarade att nja, det var nog inte så korrekt, men det är svårt att göra något åt en sådan situation.  Tur 71 ropade från Alvik om att två ordningsvakter hade hittat någon ‘glipa’ i/på/kring norrspåret. Föraren hade inte sett/känt något och en annan förare ombads undersöka saken, vilket visade sig vara svårt eftersom ingen förklarat vad den där ‘glipan’ var eller hur den förväntades se ut. Även VH sneglade nyfiket på spåret när hon senare for förbi men det gick inte att se något som såg annorlunda ut. Har någon koll på vad det var? Nåväl. En stund senare fick tur 75 fel på motorkretsen i en dörr i V2:an och fick gå bak för att försöka stänga den genom nödöppning/återställning. Detta lyckades och sedan stängdes dörren av helt för att undvika vidare problem.

Eftersom tur 54 inledde inlägget avslutar vi med densamma. 54:an höll precis på att lämna Hökarängen när någon nödöppnade en dörr. Föraren gick raskt bak och återställde den. TLC undrade varför den nödöppnats och självklart hade det inte varit en enda människa som sett något. Den hade tydligen plötsligt öppnat sig på samma sätt som nödbromshandtag drar sig själva?

Det var lördagen det.

Lämna en kommentar