Snökaos, enkelt som sjutton

Morgonen började bra. Snöblåsaren och loken hade ägnat både kvällen innan och natten åt snöröjning samt växelsopning och trots små vita flingor i luften kändes rällaget bra. Snöfallet vid femtiden blev inom bara en timma betydligt glesare och trafiken tycktes fungera, med undantaget linje sjutton. Eftersom bryggan i Gullmarsplan är avstängd sedan tur 5 gled in i stoppbocken igår vändes det i Slussen på plattform ett istället. Tågen blev därför försenade. När destinationen senare blev Odenplan tycktes det som att lördagen skulle bli mycket lugnare än fredagen. Sedan började det snöa igen och då kom första rapporten om dålig matning på sträckan mellan Hammarbyhöjden-Kärrtorp; en förare hälsade att tåget hade fått mängder felkoder relaterade till strömförsörjningen. Låg linjespänning, bland annat. TLC lyfte luren till DLC, som skulle skicka ut personal att ombesörja eventuell skottning. Men som sagt; tågen rullade och det var inga större störningar i trafiken. Detta upptäckte stockholmarna snabbt, tack vare tidningar, uppmaningar att ställa bilen, lokalnyheter och internet, varpå det började vallfärdas in till staden i sedvanlig ordning. När MH såg att människorna började leta sig ut i större och större antal kom tanken i bakhuvudet att det då säkert snart skulle gå åt helvete.

Någon timma gick och TLC meddelade plötsligt att man inte fick växeln i Hässelby strand att läggas om. De flesta växlarna på banans utomhussträckor används för säkerhets skull inte då man vill undvika att få ett växelfel i onödan, enbart de växlar som är absolut nödvändiga för att trafiken ska fungera är i bruk. Exempelvis växeln i HÄS, i FAS, HAG, ALV, ÅKH och HÖD. Men givetvis kan det ändå bli fel i någon av dem också. Så blev det denna förmiddag och tågen började vändas upp i Hässelby gård medan arbetet med att få kontroll på växeln påbörjades. Trafikanterna hänvisades till buss 119. En olycka kommer som bekant sällan ensam. Flera tåg var nära att halka förbi stationer, några var tvungna att trycka P efter att ha backat och inom kort föll en av sjuttonförarnas profetior in angående strömmatningen på söderspåret mellan Hammarbyhöjden och Kärrtorp.

Oron hade varit att ett tåg skulle bli stående och nu ropade tur 63 att hans tåg hade sjunkande HB-tryck, dålig strömupptagning och femhundranittio felkoder som kom och gick. Efter att ha fått upp HB-trycket en aning ombads han köra in tåget helt till Kärrtorp, men det gick inte trots modiga försök. Södra bilen ryckte ut till platsen… samtidigt tappade tåget bakom all linjespänning och tömdes ur. Totalstoppet var ett faktum. Snabbt valde man att använda tur 62 i Skarpnäck som pendeltåg till och från Skärmarbrink precis som under gårdagen medan flertalet metoder för att flytta tur 63 (åka bakåt, framåt upprepade gånger, ta sats för att tåget skulle orka fram, med mera) provades. När den till sist äntligen kunde rullas undan och fara till Skarpnäck (bröt de HS för att komma bort?) blev tur 64, även den utan linjespänning, kvar ute på linjen. Så vitt MH vet står den där ännu. Enligt SL:s störningsinfo bedrivs det fortfarande enkelspårstrafik på sträckan. Som tur var hade även ersättningsbussar satts in mellan Gullmarsplan-Skarpnäck så att trafiken rullade hjälpligt, om än långt ifrån perfekt.

Blå linjens förbikörning av Kista hävdes inatt. På röda linjen var det idag växelfel mellan Norsborg och Alby, där drogs man även med diverse vagnfel. Så ock på bana ett, som fick sin beskärda del av tågbyten.

Nu ska MH laga middag och sedan slå sig ned i fåtöljen med en stor kopp äppel/kanelté, kanske läsa lite på en bok innan det blir melodifestival. Sedan är det dags att sova och gå upp för att arbeta ännu en dag i snöyran. Ett stort tack ska mannen ha som kom fram efter att ha klivit av i Brommaplan för att berätta att vi gjorde ett bra arbete och att han uppskattade det. Sådant värmer den mest luttrade (och för ögonblicket ordentligt nedkylda) tågförare. 🙂

10 svar till “Snökaos, enkelt som sjutton

  1. ”Tunnelbanans gröna linje 19: Buss mellan Hagsätra och Gullmarsplan
    Trafiken ersätts med buss mellan Hagsätra och Gullmarsplan för tunnelbanans gröna linje 19 sedan kl 16:30 på grund av växelfel.”

    Hoppsan.

    • Ja, hoppsan. Det finns inte mycket mer att säga. Växlarna snöar igen och kyls på när det inte gått tåg på länge. Ett av de växel-/spårskottarteam jag pratade med på dagen hade jobbat från tolv på natten och skulle få gå hem tolv på förmiddagen. Efter det kanske det inte fanns samma resurser att tillgå?

  2. Den som ingen snöbroms har lätt förbi stationen far.

  3. Vi påpekade i över en vecka till TL att matningen var så dålig i Kista att någon borde dit och göra något. Där fick vi ständigt ett ”Uppfattat, klart slut” till svar. Tills tågen faktiskt fastnade förstås. Vi har EN utomhusstation. Hur svårt kan det vara att få dit någon med blåslampa som ångar bort isbildningen? Eller varför inte be snöskottarna att sluta ösa ner snön på spåren …

  4. Angående Kista, så var snöblåsaren på väg dit ut för någon vecka sedan, men en ”erfaren” förare sa att det behövs inte, då körde man inte där.
    Det hjälpte ett tag med avvisningsvagnen, men det vart samma sak i kväll igen.
    Och man kan inte ånga bort isbildning, har en viss förmåga och fixa ett schysst islager efter ett tag igen.

  5. Natten mot söndag var ett h-vete, där ett tag så gick det inga avgångar alls på ungeäfr 1 1/2 h. Frustrationen var hög hos trafikanterna, avhyvlingar och utskällningar haglade.
    Satt och slängde i väg en tanke till TLC, trafikinfo och tutf:arna, tänkte att de har nog det värre än mig här nere i b-hallen.
    Jag tror nog att det var en svordomens natt.
    :p

    • Jag tror att vi alla hade det ‘värre’ -man vill så gärna kunna hjälpa resenärerna att komma fram och det är frustrerande när detta inte går. Och stressande. Tur att det går ett tjog förstående resenärer för varje ilsk iallafall. 🙂

  6. Enligt DN har ett tåg skenat mellan Medborgarplatsen och Gamla Stan utan att kunna stanna. Det låter väldigt obehagligt. Tur att det inte var tätare trafik och ett tåg vid Slussen bara…

Lämna en kommentar